Betongplintarna som höll uppe träpålarna var spruckna, stålbalkarna rostiga och träräckena ruttna på flera ställen. Bron från mitten av 1800-talet hade redan stängts av för tung trafik och det rådde ingen tvekan om att den behövde bytas ut. Men i stället för en modern bro i stål och betong ville hembygdsföreningen och byalaget på Hyltingeö i Stjärnhov, i Gnesta kommun, att den gamla stilen skulle bevaras. Och de fick sin vilja igenom.
Den nya bron, som öppnades för trafik i april, har körbana i trä och speciellt framtagna räcken för att efterlikna räckena på den gamla bron. För att klara säkerhetskraven har vissa av trädelarna dock kompletterats med stål, berättar Martin Larsson som är projektledare på Trafikverket.
Invigningen har ställts in
Den nya bron skulle ha invigts i mitten av maj, men evenemanget är inställt, berättar Airi Fegraeus, hövding för byalaget på Hyltingeö.
– Ja, invigningen fick tyvärr ställas in på grund av coronasmittan. Men glädjen över bron är stor. Det var viktigt för oss att den fick behålla sitt gamla utseende, säger hon.
Enligt Trafikverket beräknas kostnaden för den nya bron landa på 47 miljoner kronor.