Jultidningsförsäljning – hobby eller arbete?

Uppdaterad
Publicerad

Trots att det enligt lag är förbjudet för barn under 13 år att arbeta så arbetar 100 000-tals svenska barn just nu de säljer jultidningar.

Andréa Lagos är nio år och ett av barnen i vårt område som säljer jultidningar. Det gör hon efter sin eftermiddagsaktivitet som konståkare i Norrköping.

– Förra året fick jag den där skivsaken som inte fungerade. När jag fick den var jag nöjd, sedan blev jag lite arg när den gick sönder, säger hon.

Barnen lockas av premier

Systemet är enkelt uppbyggt, ju mer man säljer för desto finare premier får man. Säljer man för femhundra kronor så kan du till exempel få en lavalampa hos fem förlag. Säljer du för tusen kronor får du ett dataspel. Om man säljer tillräckligt mycket kan man få telefoner, tv-apparater och till och med fyrhjulingar.

Företagen slipper ta ansvar

Runt 300 000 barn mellan 7 och 13 år får varje år erbjudanden om att jobba och jultidningsbranschen omsätter hundratals miljoner kronor varje år. Företagen slipper betala pensionskostnader, arbetsgivaravgifter och annat, fastän man har hundratusentals säljare. Det beror på att barnen inte ses som anställda.

– Jag ser det mer som än hobbyverksamhet än ett arbete, säger Fredrik Jerselius, vd för jultidningsföretaget Bra förlag.

Kan uppstå en hotsituation

Om man sökt tillstånd är det tillåtet för barn under 13 år att utföra lätt arbete. Men jultidningsförlagen

söker inte tillstånd, de behöver inte det. Arbetet ses nämligen som en hobbyverksamhet och då spelar arbetsmiljölagen ingen roll. Det är arbetsmiljöverket själva som i sina egna föreskrifter bestämt att barnarbete är okej, så länge det handlar om jultidningsförsäljning. Men det finns uppenbara risker med dörrförsäljning.

– Som barn och ungdom så knackar du dörr och går in i främmande människors hem. Då kan det uppstå en hotsituation eller någon annan konstig situation, säger Anna Middelman, chefsjurist på Arbetsmiljöverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.