När behöver man deklarera för sina kryptovalutor? SVT:s reporter förklarar. Foto: TT

Skatteverket: ”Kryptovalutor har kommit för att stanna”

Uppdaterad
Publicerad

Den som har gjort en vinst eller förlust på kryptovalutor ska deklarera det till Skatteverket. Men krypto-handlare menar att systemet är ohållbart om kryptovalutor blir stort i framtiden.
– Om du köper en kaffe måste du redovisa det, säger Jenny Haglind från Eskilstuna.

Förra året drog Skatteverket igång en insats mot handeln med kryptovalutor som undgått beskattning. Det har gett resultat. 2016 deklarerade drygt 300 personer för sina kryptovalutor medan det i fjol var uppe i 3 000.

– Jag tror vi på Skatteverket har behov av att hålla i och fortsätta titta på området för det är en företeelse som har kommit för att stanna, säger Henrik Kisterud på Skattverket.

Redovisa vinst och förlust

Han berättar att den som har sålt, bytt eller betalat med kryptovalutor behöver redovisa det till Skattverket. Den som har gjort en vinst ska betala skatt och den som har gjort förlust får dra av en del.

”Ohållbart system”

Men det här är ett system som inte är hållbart om kryptovalutor blir stort i framtiden, hävdar Jenny Haglind och Sofi Kotz, som driver en kryptopodd.

– Det finns ju fik och restauranger där du kan betala med bitcoin, men om du går in och köper en kaffe ska du redovisa det sen. Det blir lite halvjobbigt, säger Jenny Haglind.

De menar att systemet är krångligt och oklart och att många av deras lyssnare har frågor angående just deklarering.

Regelverk kan ses över

Henrik Kisterud berättar att ett köp med kryptovalutor ses som en avyttring och ska således redovisas.

– Men man kan ju fundera på regelverket och hur anpassat det är till verkligheten. Det kan finnas ett behov av att se över det regelmässigt, men det är inget som ligger på bordet för dagen, säger han. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer