Per Öberg berättar vad han tror krävs för att höja resultaten i matte. Foto: SVT

Självförtroendet kan vara avgörande för mattebetyget

Uppdaterad
Publicerad

Inställningen till matte är splittrad bland eleverna och det är just attityden och självförtroendet i ämnet som kan avgöra betygen, menar matteläraren Per Öberg.

– För att höja resultaten krävs det att vi kan motivera eleverna, säger han. 

Per Öberg jobbar på Nyköpings enskilda grundskola och var en av alla lärare som deltog i Matematiklyftet. Att det, enligt en studie från MDH, inte har gett några större resultat är för honom förvånande. 

– Jag tycker att det var en bra utbildningssatsning, säger han. 

Men att undervisa i just matte är en utmaning, menar Per Öberg. Mycket för att det är ett ämne som delar klasserna: 

– Det finns någons slags tro att man antingen är bra på matte eller att man inte är det. Det stämmer inte, säger han. 

Häng med in i klassrummet och hör Per Öberg berätta vad han tror krävs för att höja resultaten i matte i klippet ovan. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.