Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik, berätta varför mars månad sticker ut sett till antalet ansökningar om ersättning för inställt eller försenat tåg. Foto: Fanny Asplund/SVT

Mälardalstrafik har tröttnat på bristerna – kräver åtgärder: ”Finns inga ursäkter längre”

Uppdaterad
Publicerad

Tågstrulet för MTR har fortsatt trots flera löften om förbättringar. Nu kräver Mälardalstrafik en åtgärdsplan från bolaget för att kunna leverera direkt enligt det avtal som signerades i december förra året.

– Det finns inga ursäkter längre, säger Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik.

Mälardalstrafik, som ägs av regionerna i Stockholms, Östergötlands, Sörmlands, Uppsala, Örebro och Västmanlands län, menar att man ser brister både vad gäller inställda och försenade avgångar, samt inom städning och tvättning av tåg.

MTR, som kör tågen på uppdrag av Mälardalstrafik, har framförallt tryckt på två orsaker till att det inte har gått som planerat. Brist på utbildad personal och sjukdomar under pandemin. Men problemen har fortsatt. Detta trots att MTR satte in ett åtgärdspaket i mars. Därför kräver nu Mälardalstrafik en omedelbar förändring.

Frida Ukmar är vd på MTR Mälartåg och enligt henne jobbar man hårt med att komma tillrätta med bristerna och att bygga upp förtroendet hos resenärerna igen.

Hör Frida Ukmar och Helena Ekroth om tågstrulet i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.