Under januari fick länets vårdcentraler ta emot 11.000 fler samtal än under samma månad förra månaden.
På vissa håll har trycket har varit högre än på andra. På vårdcentralen Smeden i Eskilstuna korkade telefonrådgivningen fullständigt igen.
LÄS MER: Ökat tryck på vårdcentralerna efter slopade avgifter
Dålig tillgänglighet
Från att haft 90-procentig telefontillgänglighet under 2016 lyckades knappt lite drygt hälften få kontakt med vårdcentralen samma dag efter årsskiftet.
– Vi hade till och med läkartider kvar i slutet av dagen eftersom de som ringde inte kom fram, säger Peter Bjurling, biträdande verksamhetschef på vårdcentralen Smeden.
Då beslutade sig ledningen för att testa något nytt. Man slog upp dörrarna för en lättakut i vårdcentralens lokaler, dit patienter med lindrigare åkommor kan söka sig under förmiddagarna.
Besöken kräver ingen tidsbokning.
– Där kan patienterna söka för lättare symptom som de haft i max 14 dagar; halsont, snuva, huvudvärk, säger Peter Bjurling.
Möter först en sjuksköterska
En sjuksköterska gör en första bedömning av besökaren, och avgör sedan om patienten behöver träffa en läkare. Eddie Krantz lämnar provar hos undersköterskan Marlene Melander.
SE REPORTAGE: Följ med in på den nya lättakuten
Hans mamma Monica Krantz blev förvånad när hon och sonen blev uppmanade att gå till lättakuten utan förbokning.
– Jag visste inte att det här fanns. Vi har gått från station till station, det är en bra idé. Annars brukar det vara rätt svårt att få komma in.
Nu kommer patienter fram
Vad gäller tillgängligheten har den förbättrats sedan lättakuten öppnades på vårdcentralen.
– Nu når vi målet på 90 procents tillgänglighet, där vi var förra året, säger Peter Bjurling.
För att klara bemanningen har befintliga personalresurser omfördelats på vårdcentralen.
– Vi har gjort det för att täcka bemanningen på lättakuten men också för att klara av att bemanna den övriga verksamheten. Tanken är ju att lättakuten ska frigöra läkartider för besök som inte är lika akuta och på så vis avlasta den delen av vårdcentralen.
Ni ser ingen risk att patienter kommer hit med alldeles för lindriga åkommor?
– Det försöker vi komma undan genom att en kompetent sjuksköterska först träffar patienten. Här får patienterna egenråd precis som i vanliga telefonrådgivningen, säger Peter Bjurling.