Miljötänk har lyft terminalen till rekordnivåer – men oro för europeisk lastbilskonkurrens

Publicerad

Förra året var det bästa någonsin vad gäller volymer hos kombiterminalen i Eskilstuna där järnvägs- och lastbilstransporter möts. Men allt högre svenska dieselpriser i kombination med lägre priser på kontinenten skapar oro för ökad konkurrens från utländska lastbilar.

Vid kombiterminalen i Folkesta i Eskilstuna lastas gods på järnvägsvagnar för vidare transport i Sverige och ut i Europa. Samtidigt lossas även last och lyfts över till lastbilar för transport till slutkunder.

Miljömedvetenhet

Enligt kommunala bolaget Eskilstuna logistik, som driver terminalen, ligger miljömedvetenhet bakom framgångarna den senaste tiden. Det vill säga järnväg i kombination med miljödieseldrivna lastbilar.

En förklaring som delas av företaget GDL som driver kombiterminalen i Katrineholm.

– Gröna alternativ är intressant för kunderna, säger GDL:s avdelningschef Markus Ekwall.

Oroas över dieselpriset

Samtidigt som kombiterminalen i Eskilstuna gör ”all time high”, finns det en oro för framtiden.

– Man kan tanka för 14 kronor litern i Europa och köra upp genom Sverige och tillbaka. I Sverige kostar dieseln över 20 kronor litern, säger Pär Svensson, logistikutvecklare på Eskilstuna logistik.

Hur kommer det sig att högre dieselpriser innebär problem för en verksamhet som bygger på järnväg? I klippet får du förklaringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.