Patrik Kaldoyo, man med skäggstubb och väst står i kassan i en affär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Patrik Kaldoyo om vikten av postreturerna: ”Vi hade överlevt men det hade varit mycket svårare”. Foto: Albin Aghamn/SVT

Patriks spelbutik i Strängnäs får kunder tack vare returerna

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler väljer att köpa sina kläder på nätet och e-handeln väntas växa. Med det ökar antalet returer och transporter kopplat till dessa. För Patrik Kaldoyos spelbutik i Strängnäs har rollen som postombud gett nya kunder – möjligheten att returnera varor är en del av systemet.

– Att kunden kan komma tillbaka om varan inte motsvarar förväntningarna är en ganska viktig del, säger han.

Han har drivit butiken i 18 år och förutsättningarna har ändrats markant under den tiden. Förr lockades kunder in butiken med kunder och spel, nu krävs en palett av tjänster och varor för att möta behoven.

– Det är väldigt svårt att ha en rörelse i dag. Man måste vara bra på allt. Tidigare kunde man klara sig på spel, livsmedel och diverse lotter, säger Patrik Kaldoyo.

”High chaparall”

De senaste sex åren har butiken fungerat som postombud och hundratals Strängnäsbor kan komma till butiken dagligen för att hämta och lämna paket.

– För några år sedan var det lite high chaparral när många handlade billiga varor från Kina. Men efter att Postnord la till moms och hanteringsavgift har det nästan försvunnit.

Följ med in i butiken och Patrik berätta om betydelsen av pakethanteringen i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.