Mer högläsning för barnen är en av åtgärderna som språkutvecklaren hoppas på att projektet ska leda till. Foto: Isabell Höjman / TT

Idébank ska ge bättre språkutveckling hos små barn i Katrineholm

Publicerad

På bildningsförvaltningen i Katrineholm är man inte nöjda med elevernas läs- och skrivkunnnighet.

Bland barn i första klass är det 15 procent av eleverna som inte klarar målen och elever som får en dålig start i ämnet svenska kan lida av konsekvenserna under många år och i flera ämnen. Nu vill kommunen komma tillrätta med problemet med hjälp av en ny idébank.

Annika Mindedal som är lektor vid Linköpings universitet och språkutvecklare på Katrineholms kommun har undersökt vad som görs i dag inom kommunens verksamheter för att höja barnens språkkunskaper.

Hennes uppdrag har varit att utreda möjligheterna att förbättra barns språkliga miljö genom stöd till föräldrar i Katrineholm.

Nu har utredningen resulterat i en virtuell idébank som ska spridas i verksamheterna.

Från den ska rektorer och pedagoger kunna hämta inspiration och konkret material som exempelvis handlar om hur föräldrar kan leka och kommunicera för att stimulera språkutvecklingen hos barn i förskoleåldern.

I klippet får du veta mer om projektet och möta språkutvecklaren Annika Mindedal som ligger bakom idébanken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.