Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med eleven Ali Murad till stallet. Foto: SVT

13-åriga Ali i Katrineholm trivs med hästarna – efter besöken med skolan: ”Kul att rida”

Uppdaterad
Publicerad

Katrineholms ryttarförening tar emot hästovana unga i ett samarbete med Järvenskolan. På det sättet får de som normalt inte rör sig i stallmiljö en möjlighet att komma nära hästarna. En av killarna som besöker stallet är 13-åriga Ali Murad.

– När jag kom hit första gången var jag nervös och visste inte vad jag skulle göra med hästarna, säger han.

När eleverna kommer hit första gången är de lite stressade och kanske lite rädda för hästarna, berättar ridläraren Mikaela Adolfsson.

– Men bara efter några gånger har de blivit modigare. Både självförtroendet och självbilden har stärkts, säger hon.

Unga mentorer

För att underlätta kontakterna med hästarna för de elever som är med i projektet, har ridskolan också utvecklat ett mentorskap där unga ledare går in och hjälper till med det praktiska.

– Efter ett tag märker man att det här är bra för mig också. Nu måste jag fokusera på andra och inte bara på mig och min häst, säger mentorn Ace Johansson.

Integrationsprojektet har fått 100 000 kronor av spelbolaget ATG:s så kallade Drömfond.

– Ett sådant här bidrag gör att vi kan öppna upp ridskoleverksamheten, säger ridläraren Mikaela Adolfsson.

Stora omkostnader

Till skillnad från andra idrotter som kanske har ett mer materiellt inköp kostar hästar hela tiden, menar hon.

– Oavsett vad vi gör behöver hästarna mat, någonstans att bo och att någon tar hand om dem. Det är stora omkostnader. Det är ganska dyrt att rida och att en utomstående aktör går in med så mycket pengar betyder mycket, säger hon.

I klippet träffar du Ali Murad, en av killarna från Järvenskolan som besöker stallet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.