Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anneli Hedström och Marie Olsson berättar bland annat om hur eleverna de möter mår i klippet ovan. Foto: SVT

Svårare att få tillbaka elever med hög skolfrånvaro efter pandemin: ”Oroande situation”

Publicerad

Efter pandemin har det blivit svårare att få tillbaka elever med hög skolfrånvaro i Eskilstuna. Samtidigt ökar antalet elever som inte är i skolan.

– Det är klart att det är en oroande situation, säger Marie Olsson som är enhetschef för skolnärvaroteamet i kommunen.

Skolnärvaroteamet i Eskilstuna möter elever i grundskolan som har 20 till 100 procent frånvaro. Deras uppgift är att hitta en väg för eleverna att komma tillbaka till skolan. Men efter pandemin har den vägen blivit längre. Marie Olsson säger att de i dagsläget genomgår en utvärdering av frånvaron i grundskolorna efter pandemin.

– Det vi ser hittills är att att vi behöver stärka oss i hur vi jobbar främjande och förebygganade för att behålla de här barnen i skolan, säger hon.

Rektorn söker hjälp

Sedan teamet bildades år 2019 har de hjälpt ungefär 140 elever av nästan 300 frånvarofall. Det är rektorn på elevens hemskola som skickar in ansökan om att få hjälp från teamet i samråd med vårdnadshavare.

Vill fånga eleverna tidigt

Hjälpen börjar ofta med att teamet gör upp en plan med vårdnadshavaren och eleven för hur den ska komma tillbaka till skolan. Teamet består bland annat av socionomer, beteendevetare och pedagoger.

– Vi har även en förskollärare för att vi vill fånga eleverna i ett så tidigt skede som möjligt.

Hur mår eleverna och hur arbetar skolnärvaroteamet för att få eleven tillbaka till skolan? I klippet ovan svarar enhetschefen Marie Olsson och teamledaren Anneli Hedström.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer