Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se några av barnens uppfinningar, som bland annat ska plocka skräp från havsbotten. Foto: SVT

Teknikutmaningen: Här är elevernas egna uppfinningar

Publicerad

I Teknikutmaningen ställs sjätteklassare i Sörmland inför ett problem som ska lösas med en uppfinning. Syftet är att öka intresset för teknik och entreprenörskap hos eleverna.

– Det här utvecklar barnens kreativitet och de får tänka utanför boxen, som de kanske inte är vana att göra, säger Linda Ramström, mentor och pedagog för klass 6A på Slottsskolan i Eskilstuna.

Teknikutmaningen är ett samarbete mellan Ung företagsamhet i Sörmland, Region Sörmland och Volvo CE.

Enligt en rapport från Skolverket har tjejer och killar ungefär samma intresse för teknik i årskurs fem, sedan sjunker intresset under resten av grundskolan och mest sjunker intresset för tjejerna.

– Jag tänker att man inte ska dra sig för att söka den här typen av skolämnen. Utan att man ska känna sig trygg och inte säga att det här klarar jag inte av, säger Petter Danielsson, utbildningsutvecklare på Modda.

Studiebesök till Tekniska museet

I Teknikutmaningen ska eleverna först lösa problemet, sedan bygga en prototyp och slutligen ska de presentera uppfinningen.

Det är Volvo CE som ger eleverna tre utmaningar att välja mellan och som sedan väljer ut fem vinnande bidrag. De klasserna får sedan en resa till Tekniska museet i Stockholm.

– Vi vill egentligen flörta lite med deras egen fantasi och få de att upptäcka att teknik är så mycket mer än vad de kanske trodde från början. För oss är det en förutsättning att teknikintresset inte avtar med barnens ålder eftersom vi är behov av talanger i framtiden, säger Åsa Sergelius, som ansvarar för de lokala samarbetena vid Volvo CE i Eskilstuna. 

Lärarhandledning

 Till teknikutmaning finns också en lärarhandledning som ska underlätta för pedagogerna.

Klass 6A med sina uppfinningar. Foto: SVT

– Om man vill börja med teknik, eller bara bli mer intresserad är det roligare om man jobbar i grupp, säger eleven Roxanna Viljanen.

I klippet träffar du några elever från klass 6A på Slottsskolan i Eskilstuna som visar upp och berättar om sina uppfinningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.