Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det krävs för att lyckas som småbryggeri. Hör Systembolagets inköpschef Fredrik Arenander svara på tre frågor om om mikrobryggeriernas svårigheter och möjligheter. Foto: TT/Systembolaget

Trendbrottet: Glöm hipsterölen – nu är det billig ljus lager som gäller

Uppdaterad
Publicerad

Systembolaget ser ett trendbrott bland landets öldrickare. Den ljusa lagern gör comeback på bekostnad av småskalig hanterverksöl. Mikrobryggerierna pressas från två håll, både av högre kostnader och minskade intäkter.

Svenska konsumenter fortsätter att uppskatta öl och just öldrickandet är på stark frammarsch. Men det öl som tar marknadsandelar är inte längre de småskaliga och lokalt producerade dryckerna, utan ljus lager i den lägre prisklassen.

– Ljus lager har för första gången på länge en tillväxt. Förut har det varit specialöl som har varit mest intressant , säger Fredrik Arenander, inköpschef på Systembolaget.

Enligt honom har ölmarknaden förändrats efter pandemin. När covid-viruset härjade som värst frodades landets mikrobryggerier och efterfrågan på lokalt tillverkad öl ökade kraftigt.

Förändringen syns också i Systembolagets egen statistik som visar att försäljningen av specialöl första halvåret i år backat med 14,5 procent jämfört med första halvåret 2021.

Tufft för småbryggerierna

I takt med att det ekonomiska läget blivit allt kärvare har många öldrickare återgått till att välja billig ljus lager. Detta på bekostnad av de dyrare produkterna från hantverksbryggerierna.

Inte nog med att små bryggerier upplever en minskad efterfrågan de har också råkat ut för kostnadsökningar som bidrar till att pressa marginalerna än mer.

Svårigheterna för mikrobryggerierna har satt avtryck över hela landet och flera mindre bryggerier försvunnit. Under hösten valde Stallarholmens brygghus att avveckla verksamheten och Eskilstuna ölkultur gick i konkurs.

Större småskaligt utbud

Ändå är Sverige alltjämt är en stark bryggerination, menar Fredrik Arenander.

– Vi har en större mängd artiklar från småbryggerier än vad vi hade förra året. Vi har 350 bryggerier som har nästan 2 500 artiklar i vårt sortiment för lokalt och småskaligt, säger han.

I klippet berättar Fredrik Arenander om mikrobryggeriernas svårigheter men också om vad som krävs för att lyckas.

I en tidigare version av artikeln framgick att Stallarholmens brygghus gått i konkurs. Det stämmer inte, företaget valde att avveckla verksamheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.