Bild inifrån styrhytten på Lindesnäs som bland annat visar det så kallade nakterhuset som innehåller fartygets kompass. Foto: Johan Pettersson, Aquatic Oxelösund

Miljöfarligt vrak utanför Oxelösund ska tömmas på olja

Uppdaterad
Publicerad

Miljöfarlig olja ska tömmas från vraket Lindesnäs som ligger på 70 meters djup utanför Oxelösund. Tankfartyget är ett av de mest miljöfarliga vraken längs Sveriges kust.

Cirka tio kilometer öster om Oxelösund ligger tankfartyget Lindesnäs på 70 meters djup. Hon har legat där sedan 1957 och är en akut miljöfara. 

– Lindesnäs ligger nästan högst upp på listan av de mest miljöfarliga vraken längs Sveriges kust. När vi gjorde en undersökning av vraket tidigare i våras så ser det ut som att vraket är helt även fast det varit på havsbotten i över 60 år, och allt tyder på att det finns olja kvar, säger Fredrik Lindgren, utredare vid enheten för havsmiljöförvaltning på Havs- och vattenmyndigheten.

Kan orsaka stora konsekvenser

När fartyget sjönk fanns 1700 kubikmeter flygfotogen ombord och en okänd mängd diesel, enligt Lindgren. Genom att ha gjort olika prognoser har man kommit fram till att oljan skulle kunna hamna i Natura 2000-områdena Bråviken och Hävringe-Källskären. 

– Om all den oljan läcker ut samtidigt så skulle det få stor påverkan på de här områdena.  

I Bråviken ingår ett hundratal öar och skär som har ett rikt djur- och växtliv både på land och vatten.

– Det skulle ha en stor negativ påverkan under några års tid skulle jag gissa, direkt dödliga effekter och långtidseffekter som nedsatt immunförsvar hos organismer.

Borrar hål i tanken

Hur går arbetet till? 

– Ett arbetsfartyg som är 72 meter långt och 14 meter brett kommer dit och ankrar över vrakplatsen. Sen går de ner till vraket och borrar, i en säker miljö, små hål i tankarna för att se vilka som innehåller olja. När man upptäckt oljan så borrar man större hål och sätter på kranar och slang som går upp till arbetsfartyget och pumpar upp all olja. 

Hålen pluggas sedan igen och oljan destilleras. 

– Det är uppemot 20 personer ombord, det är ett rejält arbete. Vraket ligger djupt så det är väldigt svårt. 

Arbetet beräknas kosta omkring 21 miljoner kronor. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.