Häng med in i ARN:s arkivrum och hör Marcus Isgren berätta om vad för fusk och brister i hemmet som konsumenter anmäler. Foto: Sandra Kjellström/SVT

Anmälningar om renoveringsfusk minskar under pandemin

Uppdaterad
Publicerad

Efter flera års ökning minskar nu antalet anmälningar om brister och renoveringsfusk i bostäder till Allmänna reklamationsnämnden, ARN i Stockholms län. Enligt ARN beror minskningen sannolikt på att fler är hemma och kan övervaka sina renoveringar.

– Då kan man kommunicera mer med hantverkare, säger Marcus Isgren, chef för ARN.

I videon får du hänga med in i Allmänna reklamationsnämndens arkivrum – dit konsumenter skickar bland annat trasiga föremål från sina bostäder – och få veta varför fler konsumenter anmält till ARN de senaste åren.

Har du drabbats av renoveringsfusk? – tipsa oss!

Så många har anmält fusk/brister i bostäder till ARN:

Stockholms län:

2020 (fram till november) : 480 st

2019: 677 st

2018: 603 st

2017: 461 st

Hela riket:

2020 (fram till november): 1 877 st

2019: 2 603 st

2018: 2 122 st

2017: 1 605 st

Följande ingår i anmälningsområdet bostad: värmeanläggning, värmepump, sanitetsgods/badkar, elinstallation, VVS-installation, elleverans, golv, färg/målning, tapet, besiktning, plåtslageri, sten/plattor, glas/fönster, kök, badrum, hyra av lägenhet, övriga varor, övriga tjänster, om/tillbyggnad samt köp/uppförande av byggnad.

Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.