Stockholm ska få åtta laddgator med ett 60-tal laddplatser. Foto: SVT/Vattenfall

Åtta Stockholmsgator blir ”laddgator”

Uppdaterad
Publicerad

Vattenfall och Stockholms stad gör en gemensam satsning på elbilar. Till sommaren ska åtta gator i stadens centrala delar utrustas med cirka 60 nya laddstationer.

Det ska bli enklare att köra elbil i Stockholm. Vattenfall investerar två till tre miljoner kronor för att göra åtta av Stockholms gator till så kallade laddgator, med plats att parkera och ladda sin elbil.

Laddplatserna kommer att bli en del av laddnätverket InCharge som Vattenfall bygger på flera håll i landet, och för Stockholms stad ingår satsningen i initiativet för en hållbar stadsmiljö med minskad användning av fossila bränslen.

Två varianter av laddplatser

– Vattenfall har redan börjat bygga snabbladdare i Stockholms stad, och det innebär att man kan få ett batteri fullt på 20-25 minuter. Här kommer det att handla om normalladdning, alltså en lägre effekt som möjliggör att man får ett batteri fullt på fem till åtta timmar, förklarar Susanna Hurtig, chef för E-mobility på Vattenfall.

Vattenfall har fått klartecken att iordningställa laddplatser på fem gator i centrala Stockholm – Kungsgatan, Rålambsvägen, Västmannagatan, Malmgårdsvägen och Hammarby Allé. Ytterligare tre gator kommer att bli aktuella längre fram.

Kungsgatan, Rålambsvägen, Västmannagatan, Malmgårdsvägen och Hammarby Allé är de fem första gatorna som blir laddgator. Foto: SVT Grafik

Tidsbegränsat dagtid

– Vi får se hur användningsmönstret vid de här laddstationerna kommer att vara. Dagtid kommer man att kunna stå tre timmar för att ladda och nattetid får man stå hela natten. Det kanske räcker till mellan fem och ett tiotal användare per ladduttag, säger Susanna Hurtig.

Laddplatserna kommer inte att gå att köpa eller förboka. Däremot behöver den som vill använda laddstationerna ladda ned en app eller skaffa ett laddkort.

Susanna Hurtig, chef för E-mobility på Vattenfall. Foto: SVT

– Man varken bokar eller betalar i förväg, utan man betalar enbart för den förbrukning man använder vid de här stationerna, säger Susanna Hurtig, och fortsätter:

– Elbilar kan innebära bättre luftkvalitet och minskat buller för stadens invånare. Men för att man ska kunna ha en elbil måste man också kunna ladda den någonstans, och det är det som vi vill möjliggöra genom att bygga de första laddgatorna i Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.