Foto: Frida Claesson/SVT

Berätta om dina erfarenheter av att cykla i Stockholm

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler stockholmare väljer att cykelpendla även vintertid. Men hur är det då att cykla i Stockholm? Vad fungerar bra, vad fungerar dåligt? Skriv gärna till oss och berätta om dina egna erfarenheter.

SVT rapporterade · Berätta om dina erfarenheter av cykling i Stockholm

Tack för alla era inlägg. Nu avslutar vi chatten för den här gången.
16.07
Allt fler väljer att cykla till jobbet även på vintern. Skriv till oss och berätta vad ni tycker om Stockholm som cykelstad.
17.37
Vördelöst, tränhsel och avgaser till max, och störda regler
17.37
Bodde på Östermalm 2008-2016. Hade ingen bil och cyklade överallt.
Som tack för det fick jag kraftig astma pga alla avgaser. Rent allmänt kändes det också som Stockholm och stockholmare hatar cyklister. Man fick arga tillrop titt som tätt. Infrastrukturen var också katastrof jämfört med Malmö/Köpenhamn där jag bor nu.
17.44
Jag cyklar varje dag i Stockholm via ett cykelåkare och tycker framkomligheten är bra. På vissa ställen önskar jag att kanter asfalterades jämnare. En önskan för framtiden är bredare cykelbanor för att underlätta möten och omkörningar, fotgängare ska känna sig trygga.
17.44
7nte lika bra som i Borlänge där cykelbanor är väl utbyggda....här får man tampas med maodörer på elsparkcyklar som inte visar något trafikvett !
17.44
Jag har cyklat mycket i Stockholm de senaste 12 åren men i perioder. Jag upplever att infrastrukturen är det största hindret - den är för inkonsekvent och staden har inte varit anpassad för cyklister, även om det har blivit bättre.
Den eviga frågan om blandade trafikslag och bilister vs cyklister är överdriven i min mening. Det finns hetsiga förare som bryter mot regler på båda sidor, och det är problemet - inte vilket färdmedel man använder. Som cyklist blir jag lika förbannad på cyklister som beter sig illa och som får alla oss cyklister att framstå i dålig dager, som jag blir på bilister och i viss mån även slarviga fotgängare. Alla behöver lära sig att visa mer hänsyn, och alla behöver vi bli bättre på att följa trafikregler. Här behöver staden bli bättre på att öka samsynen på hur Stockholms trafiksituation ska utvecklas kommande år och varför.
17.45
Jeg er oprindeligt fra København, så det var naturligt for mig at blive ved med at cykle da jeg kom til Stockholm. Det værste ved at cykle i Stockholm sammenlignet med København er nok at cykelbanerne i innerstaden bare er malede på vejen. Har ikke tal på hvor mange gange der har holdt en bil parkeret midt på cykelbanen når jeg kom kørende. Og så selvfølgelig City næsten uden cykelbaner - uf!
17.45
Superbra med sopsaltningen.
Obehagligt med cykelbanorna som är ute i bilvägen. I synnerhet när dom först löper längs trottoar för att sedan svänga ut. Som gjort för olyckor.
17.46
Jag cyklar dagligen mellan Hässelby - Solna, ca 15 km. Huvuddelen av sträckan är s.k. sopsaltad, dvs. beströs rikligt med torrsalt. Många gånger saltas cykelbanan förebyggande trots att det inte är minusgrader i sikte på flera dagar. Bilvägarna kan vara upptorkade och torra men cykelbanan är blöt av salt och fukt. Jag är verkligen tudelad när det kommer till användning av salt. Visst är det lyxigt med en blöt cykelbana som inte är hal men det sker på bekostnad av att cykeln slits väldigt mycket. Jag tvättar min cykel flera gånger i veckan och smörjer med cykelolja och trots det går det inte att undvika rost. Man kan fråga sig om allt salt behövs? Personligen tycker inte jag det. Jag tycker att det viktigaste är att snön direkt röjs bort.
För att känna sig trygg behövs dubbdäck. Dubbdäck klarar lite is och frosthalka. Jag är medveten om att mindre mängd salt skulle innebära att gatuunderhållarna måste göra bedömningar i större utsträckning men bra för miljön och cyklarna.

Längs min cykelväg utmed Bergslagsvägen har kommunen förbättrat korsningarna. I korsningen vid Islandstorget har förändringen lett till att fler cyklister cyklar mot rött. Intervallet med grönt ljus för cyklister har minskat radikalt då det inte är grönt samtidigt som för bilister som ska korsa cykelbanan. En bra tanke i teorin men funkar sämre i praktiken.

En annan iakttagelse är att om ordinarie cykelbana är avstängd på grund av t.ex. vägarbete och cyklarna leds om till en annan bana eller väg snöröjs denna inte med sopsaltning utan med vanlig snöröjning. Det innebär en helt annan tidsmässig prioritering med tillhörande problem. Ett sådant exempel har varit Åkeshov, där man som cyklist har varit tvungen att samsas med bilarna på en oplogad och spårig gata. Nu äntligen byggs denna sträcka om, vilket är mycket välkommet.
/Anders

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Trafikborgarrådet: ”Det går att cykla året runt” Foto: Frida Claesson/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer