Färdtjänsten ska upphandlas med lönekrav

Uppdaterad
Publicerad

Chaufförerna inom färdjänsten i Stockholm har under lång tid protesterat mot låga löner. Nu tycks det gett resultat. Landstingsfullmäktige röstade idag för att sociala krav i nivå med kollektivavtal ska krävas när färdtjänst upphandlas.

Idag röstade de röd-gröna partierna och Sverigedemokraterna för att landstingets trafiknämnd ska ställa sociala krav på löner i nivå med kollektivavtal när man upphandlar färdtjänst. Beslutet kommer efter flera års protester från chaufförer om dåliga arbetsvillkor, men inte minst de många klagomålen om en färdtjänst som inte kommer i tid och där svaga människor drabbas.

– Man får inte pressa ned lönerna lägre. Både chaufförerna men också resenärerna har drivit på den här frågan för att allmänheten ska veta vad det är förs slags avtal som funnits. Dvs avtal med skattemedel som lett till lönedumpning, säger socialdemokraternas oppositionsråd Talla Alkurdi till SVT stockholm.

Allonias Sebhatu är en av dem som lett demonstrationer med taxiförare för högre löner. SVT Stockholm når honom med beskedet om landstingets beslut när han precis har avslutat ett arbetspass och håller på att parkera sin bil.

”Det kommer att bli stor skillnad”

– Har de gjort det? Du skojar med mig? Du har ringt med glada nyheter! Det kommer bli stor skillnad. Herregud. Jag måste ringa mina kompisar, säger han i telefon och skrattar.

– Min kamp började tidigt. Det var i augusti 2013 som jag gick med i facket, i Transport. Jag bad om hjälp för att vi skulle få det drägligt. Då tjänade jag genomsnitt 25-40 kronor i timmen.

I juni i år inträder också en ny lag som innebär att vissa upphandlingar som myndigheter gör ska innehålla arbetsrättsliga krav. Exakt vad lagen kommer att innebära håller nu på att analyseras av tjänstemän och politiker.

– Vi har varit oroliga för att färdtjänsten nu inte skulle beröras av lagen. Men med det här blir det nog bra, säger Allonias Sebhatu.

Vänsterpartiet kallar i ett pressmeddelande landstingsbeslutet för ”en stor seger för en viktig samhällstjänst”.

– Färdtjänstförarnas villkor har länge varit förkastliga, med arbetsveckor på uppåt 80 timmar och löner man inte kan leva på. Men nu sätter vi stopp för det, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), gruppledare i landstinget.

Christoffer Tamson (M): ”En icke-fråga”

Trafikborgarråd Christoffer Tamson (M) tror däremot att beslutet som drivits igenom av oppositionen är att likna vid ett slag i luften.

– Vi menar att detta är en icke-fråga eftersom en ny lag kommer. Vi håller på med ett arbete att analysera vad den lagen kommer innebära nu, men beslutet går ju i samma rikting som den nya lagen. Det är lite roligt att oppositionen kastar fram något såhär, men jag ser att det inte har någon större betydelse.

Tycker du att det är bra att lönekrav kommer in i upphandlingarna?

– Jag kan egentligen inte svara på den frågan. Vi ska se till att vi får så hög kvalitet som möjligt. Och att vi genomför upphandlingarna i enlighet med den nya lagen också. När det gäller färdtjänsten ser likadant ut i hela Sverige. Det är bilar som inte kommer fram till exempel. Taxibranschen fungerar dåligt överhuvudtaget. Det spelar ingen roll vilket parti som sitter vid makten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.