Det var stora satsningar som alliansregeringen presenterade i går. Tunnelbanebyggen i tre vädersträck och 78.000 bostäder. En satsning som beräknas kosta 26 miljarder kronor.
Medan Nackaborna fick den största delen av kakan, alltså fem av de nio nya stationerna. Så fick Täbyborna ingen alls. Här får man fortsätta att drömma om tunnelbana.
– Jag blev besviken, väldigt besviken. Jag trodde att röda linjen skulle få gå ut hit till Täby centrum när vi har fått det här fina centrumet, säger Jenny Rydell Mayer som bor i Täby.
Stor besvikelse i kommunen
– Jag hade hoppats på Täby i det här paketet. Det är klart att man är besviken. Jag trodde att åtminstone alliansregeringen har lite längre vyför tillväxen än vad de lokala allianspolitikerna har, säger Conny Fogelström (S), som är kommunalråd i opposition i Täby.
Det ska byggas 6.000 bostäder på galoppfältet. Men de räcker inte, så Täby fick stå åt sidan i den här satsningen. Men finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl stänger inga dörrar för en förlängning av tunnelbanan ut till Täby i framtiden.
– Var inte besvikna, ha tålamod. I och med det här kloka beslutet så har vi byggt en fullvärdig tunnelbana fram till Arenastaden som sen kan fortsätta till Täby, säger finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl (M).
Fler satsningar på Roslagsbanan
Frågan är hur hur länge Roslagsbanan kommer att klara av trycket i takt med att Täby växer.
– Vi satsar enorma summor på att öka kapaciteten på Roslagsbanan, så man ska kunna klara utbyggnaden på galoppen i Täby till en början. Men tunnelbana till Täby är mycket intressant i framtiden, säger Torbjörn Rosdahl.
– De satsningar som plöjs ner i Roslagsbanan i dag kommer aldrig klara Täbys tillväxt, säger Conny Fogelström.