Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det 70 meter djupa hisschaktet vid Gullmarsplan är utgrävt. Men vad händer om det börjar brinna 60-100 meter under jord – och du bara kan åka hiss upp till marknivå? Hör svaret i videon. Foto: Nya tunnelbanan Region Stockholm

Rekorddjupa hissar i nya tunnelbanan – så funkar de

Uppdaterad
Publicerad

Mellan 60 och 100 meter under jord. Så djupa är hisschakten vid tunnelbanestationerna Sofia, Gullmarsplan och Nacka som ingår i blå linjens förlängning söderut. Vid flera utgångar kan man bara åka hiss mellan perrong och markplan – för det finns inga rulltrappor.

Hissarna blir snabbare, större och ljusare än de som finns i tunnelbanan idag.

– På de här djupa stationerna installerar vi snabbhissar, eftersom det skulle ta för lång tid för resenärerna att åka rulltrappa, säger Emma Sahlman, presstalesperson på Nya tunnelbanan Region Stockholm.

Tunnelbanan byggs ut

Hur ska de som är rädda för att åka hiss ta sig ner till de nya, djupa perrongerna?

– Hissarna har glas på flera sidor så man kan se in och ut – och resan tar bara 20-30 sekunder. Vi hoppas det underlättar för de som tycker det är obehagligt med hiss.

Men hur säkra är hissarna? Få svaret i videon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon får du åka ner 100 meter under jord till station Sofia, som nu byggs på Södermalm. Stationen får en av världens djupaste perronger. Foto: Pia Heick/SVT

Stationerna som får snabbhissar:

Sofia på Södermalm – 100 meter djup

Perrongen ligger ca 100 meter under jord – och blir därmed en av världens djupast liggande stationer. Sofia får varken trappor eller rulltrappor – åtta snabbhissar blir enda sättet att åka upp och ner till plattformen.

Gullmarsplan – 70 meter under jord

Även den nya stationen vid Gullmarsplan ligger djupt – 70 meter under jord. Vid entrén som vetter mot Gullmarsplan är det hiss som gäller för att ta sig till och från tågen.

Nacka – 60 meter djupt hisschakt

Vid Nacka station har det 60 meter djupa hisschaktet nu sprängts ut. Stationen kommer att få tre utgångar och de resenärer som vill kliva ut vid Jarlaberg måste åka hiss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tunnelbanan byggs ut

Mer i ämnet