• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bergvik i Söderhamns kommun, Gävleborgs län. Det brinner kraftigt i ett radhus. Räddningsledaren uppmanar människor och trafik i området att hålla sig borta. Information om händelsen kan fås på restaurangen vid Bergviks IP. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Bilfritt Klarabergsgatan

Uppdaterad
Publicerad

Det ska bli förbjudet att köra bil på Klarabergsgatan i centrala Stockholm.

När renoveringen av betongdäcket över Sergels torg är klar är planen att Klarabergsgatan ska bli ett stråk för gående, cyklister och kollektivtrafik, som till exempel spårvagn.

I ett förslag från de styrande i alliansen så ska Klarabergsgatan bli en gågata inom 5 år, 2018. Bilarna ska väck och spårvagnen förlängs upp till Åhléns.

– Det blir en gång- och cykelbana som är 12 meter bred på ena sidan och 10 meter bred på den andra. Många håller nog med mig om att den här gatsnutten är en av de tråkigaste vi har i Stockholm nu, säger Mats Frej, pressansvarig på Trafikkontoret.

– Det händer mycket i just det här området, så det skulle bli jättetrevligt tror jag, säger Lena Lundstedt.

Fotgängaren Josefine Heimdahl håller inte med.

– Jag tycker att det är lätt att ta sig fram även fast det är mycket bilar, säger hon.

Fotgängarna blir fler

Under en rusningstimme går nästan 7.000 gångtrafikanter här. Det är ett antal som beräknas öka till dryga 9.000 de närmsta 15 åren, till 2030. Detta i och med att fler flyttar hit och att den nya stationen Stockholm city står klar.

Då får bilarna hitta andra vägar mellan Östermalm och Kungsholmen.

– Det finns Kungsgatan, Barnhusbron, Tegelbacken och så vidare. Det blir lite besvärligare men det är en led i stans framkomlighetsstrategi, säger Mats Frej.

”Riv och bygg upp gamla Klara igen”

Patrik Janerius föreslår än mer radikal lösning.

– Jag tycker att det här är det fulaste område som finns i hela Stockholm. Riv hela skiten och bygg upp de gamla Klara-kvarteren igen, säger han.

När de gamla klarakvarteren revs och byggdes om på 50 och 60-talet så stod biltrafiken i centrum. Det är en stendöd vision i dagens city.

– I både miljö- och framkomlighetssynpunkt är bilen inte ett alternativ i framtiden. Var och en förstår att det går in mer folk i en spårvagn, buss eller tunnelbana än i en enskild bil, säger Mats Frej.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.