Bo Ekstam, boende nära Hornsgatan. Foto: Tina Eckerskog/SVT

Boende vid Hornsgatan rasar över miljözoner

Uppdaterad
Publicerad

Hornsgatan är en av gatorna som eventuellt kan bli en miljözon. Pensionären Bo Ekstam har en bil från 2003 och kan behöva passera miljözoner för att ta sig ut från innerstaden. – Vi gamla pensionärer har inte råd att köpa nya bilar, säger han.

Se inslaget ovan för att höra mer om vad Bo Ekstam tycker.

Fakta: Miljözoner

På följande vis ser regeringens besked ut gällande nya bestämmer om miljözoner. Kommuner ska kunna ges möjlighet att införa zonerna från och med 1 januari 2020:

• Miljözon 1

Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) och det finns redan nu i åtta kommuner.

Fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020, därefter får endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6 köra i zonen.

• Miljözon 2

Från början ska dieselbilar som uppfyller utsläppskrav för Euro 5 och Euro 6 få köra i den zonen. Från och med 1 juli 2022 skärps kraven så att endast dieselbilarna ur Euro 6 får trafikera, detsamma gäller elhybrider och laddhybrider med dieselmotorer.

• Miljözon 3

Den zon där det ställs allra högst krav. Endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 får framföras där. Gällande tunga fordon ställs också höga krav.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Miljözoner i Stockholm

Mer i ämnet