Garagebränder är besvärliga oavsett vilken typ av bil det handlar om, men när det gäller elbilsbränder är det litiumjonbatteriet som ställer till problem. Bränder i batteriet är ofta mer svårsläckta än bränder i diesel- och bensinbilar, berättar Robin Haglund på Storstockholms brandförsvar.
Vid en brand i Kalifornien i början av året ska det enligt Metro Fire Sacramento ha krävts 6 000 gallons vatten, vilket motsvarar över 20 000 liter vatten, för att få batteribranden under kontroll. Något som brittiska The Independent rapporterat om tidigare.
Det är väldigt sällsynt att elbilar brinner. Enligt MSB:s senaste kartläggning är det vanligare med bränder i bensin- och dieselbilar än i elbilar. Men flera forskare gör bedömningen att det behövs mer data för att med säkerhet slå fast att risken är mindre för elbilar.
Risk för explosion
Men när väl ett elibilsbatteri fattar eld innebär det risker som kraftiga brandförlopp och gasexplosion. Då behövs det en bra brandgasventilation, och enligt Storstockholms brandförsvar är den ofta bristfällig i underjordiska garage.
Idag finns inga specifika regler för elbilar i garage. De brandskyddsregler som finns för större garage har bedömts tillräckliga även för elbilar, enligt Boverket.
Brandförsvarets råd kring brandskydd
• Gör en riskbedömning som säkerställer skäligt brandskydd för garaget.
• Se till att det finns en välfungerande brandgasventilation.
• Garaget ska ha en funktion för att hantera släckvatten.
• Laddplatserna ska placeras så nära in/utfarten som möjligt.
• Laddplatser/laddutrustning bör förses med möjlighet till elektrisk frånskiljning vid brand.
• Garaget är försett med insatsplan.
• Garaget är skyltat med parkeringsskylt ”laddplats”.
Källa: Storstockholms brandförsvar