Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se när elbilsbatterier sätter bilar i brand. Foto: Twitter/SVT

Brandförsvaret efterlyser utbildningsinsats om faran med elbilsbatterier

Uppdaterad
Publicerad

Brandförsvaret efterlyser en massiv utbildningsinsats kring hanteringen av skadade batterier i elfordon och riskerna med till exempel giftiga gaser från batterierna.

– En elbil som varit med om en olycka måste stå utomhus i karantän i två veckor och inget brännbart får finnas inom en radie av tio meter, säger Tommy Carnebo, brandman och utbildare på Södertörns brandförsvarsförbund.

Litiumjonbatterier som används i elfordon kan börja brinna efter en krock trots att det inte finns synliga skador. De kan också återantändas efter flera dagar. Gaserna som bildas är ytterst farliga att inandas och batteriet riskerar även att explodera.

– Ett batteri kan brinna väldigt länge och det kan återantändas flera gånger, säger Tommy Carnebo.

Risken att en elbil brinner är inte större än för bilar som drivs av diesel eller bensin. Snarare tvärtom. Men konsekvenserna blir så mycket större. En fossildriven bil har helt brunnit upp på 40-60 minuter medan elbilsbatterier som har släckts, kan börja brinna igen efter en vecka.

Jätteutmaning att öka kunskapen

Tommy Carnebo vill se en massiv utbildningsinsats hos flera myndigheter och verksamheter för att öka kunskapen.

– Det här är en jätteutmaning. Det är så många som berörs av en brand i ett elbilsbatteri. Det handlar om polis, brandmän, räddningstjänst, bilbärgare, verkstäder, försäkringsbolag, rederier och hamnar.

– Det är också viktigt hur det ser ut i till exempel p-garaget du har till bostaden eller vid köpcentrum. Laddningsstolpar ska placeras nära utgångar. Det måste också finnas ordentlig ventilation, sprinklersystem och brandlarm, säger Tommy Carnebo.

Får inte stå inomhus

Polisen ser just nu över var man ska placera beslagtagna elbilar. Om en skadad elbil varit inblandad i ett brott eller en olycka kan inte polisens tekniker analysera fordonet förrän det stått i karantän. Det får absolut inte stå inomhus på grund av riskerna.

Just nu rullar cirka 100 000 hybridbilar på vägarna och när det kommer allt fler elfordon väntas riskerna öka. Enligt försäkringsbranschen inträffar omkring 5 000 bilbränder per år. Det finns dock ingen statistik över hur många av bränderna som rör elbilar.

Tommy Carnebo har föreläst hos ett 40-tal räddningstjänster i Sverige, hos polisen, försäkringsbolag, verkstäder och fordonstillverkare över hela Europa men anser att svenska myndigheter inte tar omställningen på allvar. Inte heller tycker han att politiker visat intresse. 

– Jag har under 1,5 år föreläst för tusentals människor som berörs av det här men aldrig någonsin blivit tillfrågad av ett politiskt parti. Det är underligt, säger Tommy Carnebo.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer