Foto: Fredrik Sandberg/TT

Längst väntetid i Botkyrka och Salem för ekonomisk rådgivning

Publicerad

Trots att Konsumentverket rekommenderar max en månad i väntetid för att en kommuninvånare ska få hjälp med ekonomisk rådgivning så får invånarna i Botkyrka och Salem vänta i 28 respektive 20 veckor innan de får en enskild besökstid.

Enligt socialtjänstlagen måste landets kommuner erbjuda sina invånare budget- och skuldrådgivning för att både förebygga skuldproblem i tid och för att hjälpa personen som redan har ekonomiska problem att finna en lösning så snart så möjligt.

Högst skuldsatta kommuner

Varje år kartlägger Konsumentverket hur många invånare i Stockholms län som är skuldsatta hos Kronofogden i respektive kommun i relation till antal invånare. Registret hos Kronofogden för perioden 2016-12-31 visar att Botkyrka och Södertälje är sämst i klassen, där 4,9 procent av invånarna är skuldsatta. Riksgenomsnittet ligger på 3,4 procent.

Minst andel skuldsatta i landet har Danderyd och Lomma med 0,9 procent och sju av de 15 kommuner i landet som har minst andel skuldsatta är kommuner i Stockholms län.

Väntetiden varierar mellan kommunerna

För att få hjälp med att reda ut sina ekonomiska problem rekommenderar Konsumentverket att väntetiden borde vara max en månad. Men kommuninvånarna i Botkyrka och Salem får vänta i 28 respektive 20 veckor innan de får en enskild besökstid.

Hur mycket tid kommunerna lägger på varje skuldsatt person varierar också. Vaxholm lägger ner 29 minuter per skuldsatt jämfört med riksgenomsnittet på 90 minuter. Värmdö landar på 205 minuter per skuldsatt person.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.