Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen, berätta mer om olyckorna i klippet. Foto: Michel Grolet / Unsplash

Cirka 300 olyckor med personskador på elsparkcykel i år

Uppdaterad
Publicerad

De senaste fem åren har olyckor med elsparkcyklar ökat nästan varje år, från att knappt synas i statistiken, till cirka 300 i Stockholms län. I hela landet är siffran över 1 000. Samtidigt har antalet elsparkcyklar också ökat dramatiskt.

Transportstyrelsen har sammanställt olycksutvecklingen från 2016 fram till och med augusti i år för fem fordonstyper, bland annat elsparkcyklar. Olyckorna ökade kraftigt 2019 när elsparkcyklarna kom in på marknaden, å andra sidan var det något färre än 2020 men det bedömer Transportstyrelsen som en eventuell pandemieffekt.

– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger. Det beror så klart på att det finns flest elsparkcyklar i större städer, men visar också att elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.

Totalt tre dödsolyckor på fem år

Under 2021, fram till och med augusti, inträffade 299 personskador med elsparkcykel inblandad i Stockholms län. Det kan dock ställas i relation till att elsparkcyklarna används till 60 000 resor dagligen i Stockholms stad, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Cirka 40 procent av inblandade i olyckor med personskador är i åldersgruppen 20-34 år. Män är något överrepresenterade och största delen av olyckorna är singelolyckor. Under de senaste fem åren har tre dödsolyckor där minst en elsparkcykel varit inblandad inträffat, men ingen av dem har skett i Stockholms län. Skåne är värst drabbat i landet med 339 personskador.

Skärpta regler i Stockholm

Stockholms stads grönblå majoritet har beslutat att skärpa reglerna för elsparkcyklar och införa polistillstånd. Bland annat ska antalet halveras, uthyrningsföretagen begränsas från dagens åtta till tre och en hastighetsbegränsning införs på max 15 kilometer i timmen under fredags- och lördagskvällar.

Så här lät det när Daniel Helldén svarade på SVT:s frågor om de skärpta kraven:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) förklarar hur och varför antalet elsparkcyklarna måste minska. Foto: Tommy Bergman, SVT

2016: 1

2017: 3

2018: 8

2019: 297

2020: 270

2021: 299

Källa: Transportstyrelsen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elsparkcyklar i Stockholm

Mer i ämnet