Civilministern riktar hård kritik mot taxiförarnas villkor

Uppdaterad
Publicerad

Taxi 020:s förare blir allt mer missnöjda i Stockholm. Bolaget vann nyligen landstingets färdtjänstupphandling. Men deras bud var så lågt att taxiförarna nu måste jobba 13 timmar om dagen för att få ihop till lönen. Nu får de stöd av civilministern.

Det var civilminister Ardalan Shekarabi (S) som tog initiativ till tisdagens riksdagsdebatt om upphandlingsvillkor inom den offentliga sektorn, efter den senaste tidens turbulens kring taxiförarnas villkor.

Enbart provision ”en katastrof”

Budet som vann färdtjänstupphandlingen nyligen är nämligen så pass lågt att många förare hävdar att de måste jobba oskäligt långa dagar och fortfarande inte får det att gå runt.

Taxibråket i Stockholm

– Som det är i dag, att du enbart ska gå på provision är katastrof. Jag får ihop ungefär 5.000 kronor i månaden, säger taxiföraren Elisabeth Lundbladh.

Civilminister Ardalan Shekarabi vill att kollektivantalsenliga krav ska vara en grundförutsättning vid offentliga upphandlingar. Vilket innebär att exempelvis löner, försäkringar, semesterersättning och arbetstid är i nivå med kollektivavtalet.

– Den här frågan är ganska enkel. Ska vi ställa krav på villkor enligt svenska kollektivavtal eller inte, när det offentliga köper varor, tjänster och byggentrepenader. Vi står upp för den svenska modellen och då är det också rimligt att staten, kommunerna och landstingen ställer krav på att man följer de villkor som ska gälla på svensk arbetsmarknad, säger Ardalan Shekarabi.

Transportörföreningen: Garantilön inget alternativ

Taxi 020 vann färdtjänstupphandlingen i Stockholms läns landsting men åkarna som representerar företaget är inte lika intresserade av kollektivavtal eftersom det skulle innebära att de måste betala taxiförarna garantilöner – även när de inte kör.

– Då blir det deltidstjänster och då måste du jobba antingen morgon eller kväll, och då får du betydligt sämre utdelning. Det är två toppar, en på morgon och en på eftermiddagen i allt resande, säger Michael Harvey, talesperson på Transportörföreningen vid Taxi 020.

– Men i Uppsala, Umeå och Göteborg har de kollektivavtal. Hur kan det funka för dem då, frågar Elisabeth Lundbladh.

Det kan inte Michael Harvey svara på.

Förhandlingar med facket i veckan

Även Cabonline Group som äger Taxi 020 menar att det blir svårt att ha en garanterad lön. 

– Det som är svårt är att införa fastlön, då det skulle försvåra vår trafikplanering. Det skulle bli dyrare för samhället med taxi och taxiförare är inget högelöneyrke utan ett fritt yrke. Om man inte gillar att jobba kvällar och helger, då ska man inte jobba som förare, säger Ole Oftedal som är koncernvd på bolaget.

Enligt fackförbundet Transport så har inte Cabonline visar något intresse för att skriva under kollektivavtalet.

– Bara för att man har som affärsidé att utnyttja människor för att hålla ett lågt pris så betyder det inte att man ska fortsätta med det. Då borde man se över sin affärsmodell och konkurera med smarta lösningar istället för att dumpa priserna, säger Gabriel Dahlander pressansvarig på Transport.

Men Cabonline säger att man ska börja förhandlingar med Transport i veckan och att man gärna vill ha en dialog med förbundet kring avtalsfrågor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Taxibråket i Stockholm

Mer i ämnet