Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Folk kan inte köra bil”. Se vad Trafikverket – och yrkesförarna tycker om hur folk kör på E4- Foto: Mats Hedström/SVT

Trots många olyckor – inga planer på att höja säkerheten på E4 i Stockholms län

Publicerad

I mitten av september dog en kvinnlig motorcyklist på E4 i en kollision med en lätt lastbil. Och trots att vägen är den mest olycksdrabbade i Stockholms län finns inga planer på nya insatser för att öka trafiksäkerheten.

Föraren av lastbilen misstänks ha smitit efter dödsolyckan, som inträffade mellan Rosersbergs och Stora Wäsbys trafikplatser, men kunde gripas senare.

Han misstänks för en rad brott, bland annat vållande till annans död, men nekar till alla misstankar.

Olyckan är långt ifrån den enda som inträffat på vägen det senaste året. Längs med vägavsnittet finns röda skyltar som varnar för olycksrisken.

Och statistiken placerar E4 i en särställning när det kommer till olyckor. Under 2022 skedde 165 olyckor där någon skadade sig, någonstans längs med vägens sträckning genom länet.

Det är ett hopp ned till tvåan på listan, E20 med 139 olyckor.

Trafikverket: Yrkesförare skapar norm

Trafikverket har inga nya insatser på gång för att höja säkerheten på E4 och framhåller att olyckorna oftast inte allvarliga.

– När det är mittseparerat är den vanligaste olyckan att man kör på någon bakifrån. Lyckligtvis brukar de olyckorna inte vara riktigt svåra, säger Maria Krafft, säkerhetsdirektör på Trafikverket.

Trafikverket vill framförallt att yrkesförarna, taxiförare och andra som transporterar varor, börjar köra långsammare.

– Vi har mycket sådan trafik på den här sträckan. De skapar en norm. Och människan är ett flockdjur, så andra tar efter, säger Maria Krafft vid Trafikverket.

I videon: De lastas för sin aggressiva körstil – det säger taxibranschen och yrkesförare själva om hur de beter sig i trafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.