Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Många gånger vet inte fotbollstränare hur de hantera dessa barn. Det är en total okunskap”, säger Elizabeth Ekman. Foto: Hashi Ahmed/SVT

Expertens svar om idrottande barn och NPF: Inte barnen som förstör

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Stockholm har tidigare berättat om ”Benjamin” som enligt sin pappa ska ha blivit petad från sitt fotbollslag på grund av sin NPF-diagnos adhd. Detta var något som fick Elizabeth Ekman, legitimerad psykoterapeut, att reagera.

– Det är tränaren som har gjort fel, säger hon.

Elizabeth Ekman har under 15 års tid studerat elitidrottare som ligger väldigt högt på spektrumet när det kommer till adhd och autism.

I en studie jämförde hon elitsatsande ungdomar med en gymnasieklass. Där såg hon att elitidrottarna skattade väldigt högt när det kommer till den kognitiva profilen, alltså personer med till exempel adhd och autism, jämfört med eleverna i gymnasieklassen.

– Det jag kom fram till är att den här gruppen är de bästa på att hyperfokusera, vilket krävs om man ska nå hela vägen. Och de hade inga problem att förstå eftersom de fick tydliga instruktioner och rutiner, säger hon.

”Krävs tydliga instruktioner”

Många gånger kan fotbollstränare och föräldrar känna sig frustrerade när till exempel ett barn springer runt på träningen och inte är fokuserat, men enligt Elizabeth Ekman är det inte det specifika barnet som är problemet.

– Det handlar inte om att de här barnen förstör träningarna. Det är snarare att de reagerar på omgivningen som inte ger tydliga instruktioner eller att de känner sig understimulerade, säger hon.

Enligt henne har fotbollstränare för barn mycket att lära sig.

– Ett barn med den här profilen behöver tydliga instruktioner och veta varför den ska göra det den gör på träningen, till exempel ”vad är syftet med den här övningen”?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.