Idén går ut på att en ensam resenär kan begära att bli avsläppt mellan två hållplatser genom framdörrarna. Målbilden är att resan blir tryggare genom att vägen hem blir kortare och att ingen annan på bussen släpps av samtidigt.
– Vi har i grund och botten en trygg kollektivtrafik, men många människor, särskilt kvinnor, känner sig otrygga när de rör sig ute om nätterna – främst till och från kollektivtrafiken och i sitt bostadsområde, där otryggheten också ökar. Nu tar vi nästa steg för att öka tryggheten, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Nattbusslinje 396 kan bli aktuell
Exakt var, när och hur flexibla nattstopp ska införas är inte bestämt än men nattbusslinje 396 mellan Bromma och Stenhamra pekas ut som en potentiell teststräcka. Det är är sträcka med glesbygd och det är relativt glest mellan hållplatserna.
Nu utreds hur en trafiksäkring ska ske i samband med att bussen stannar längs vägen, utan någon vanlig busshållsplats. Målet är att pilotverksamhet ska starta under hösten.