På fredagmorgonen fick stockholmarna njuta av folkmusik i tunnelbanan vid Slussen. Men musikerna var inte där för att primärt skapa trivsel. Aktionen var ett sätt att ta ställning mot Sverigedemokraternas reklamkampanj i stockholms tunelbana, som orsakat stor ilska och debatt de senaste dagarna.
– SDs reklamkampanj i SLs tunnlar och system är ytterligare ett rejält övertramp och nu visar folkmusikerna att de inte tänker låta detta gå okommenterat förbi, skriver man i ett pressmeddelande.
Schottis, polska och folkdräkt tycks vara det senaste tillskottet i det ökande antirasistiska engagemanget. Föreningen Folkmusiker mot främlingsfientlighet pekar själva på det senaste årets händelser med nazistiska attacker och en ökad verksamhet från nationalistiskt och fascistiskt håll, som en anledning till nytt motstånd.
Nätverket uppstod 2010 och anger att det var en motreaktion på nationalistiska och rasistiska grupperingars försök att lägga beslag på folkkulturen som sitt politiska slagträ.