Foto: Trafikverket

Fortsatt trängsel för tågpendlare

Uppdaterad
Publicerad

Betydligt färre pendeltåg än planerat kommer att kunna åka genom Citybanan – den nya pendeltågstunneln som invigs i juli. Det innebär att kapaciteten för pendeltågen under rusningstrafik närmast blir densamma som idag.

Den 10 juli öppnar Citybanan – den nya pendeltågstunneln mellan Stockholm Södra och Tomteboda.

Men nu när det är mindre än tre månader kvar till premiärturen visar det sig att bara 16 tåg i timmen kommer att kunna åka genom tunneln under rusningstid. Betydligt färre än de 24 tåg som skrevs in i avtalet när Citybanan skulle börja byggas.

Det innebär att kapaciteten för pendeltågen under rusningstrafik närmast blir densamma som idag.

– Att investera 17 miljarder och två nya stationer utan att öka kapaciteten för resenärerna i rusningstid vore ett historiskt infrastrukturmisslyckande, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) till SvD.

Snabbtåg begränsande faktor

Trafikverket menar att det är landstingets beställning som begränsar antalet tåg som kan köra varje timme. Landstinget vill till exempel köra ett antal ”skip stop”-turer, där tågen hoppar över flera stationer och bara stannar vid vissa.

– Det handlar om vilken trafik Stockholms läns landsting, SLL, vill bedriva. Man har lagt in ett antal ”skip stop”-turer och det påverkar hur mycket trafik man kan köra. Om man tar bort ett antal stopp på en tågsträcka för ett tåg så kan det tåget inte köra om tåg framför, utan det snabbare tåget måste ha fritt spår, och då kan man inte köra lika många tåg, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till SVT Nyheter Stockholm.

Bengt Olsson menar att det visst går att köra fler än 16 tåg i timmen, men att tågen då behöver stanna vid fler stationer.

Färre tåg till Södertälje

Den minskade kapaciteten innebär bland annat att ”snabbtågen” på Södertäljegrenen får längre restider samt att färre tåg kan trafikera Södertälje än planerat.

Att tågtätheten blir ungefär densamma som idag gäller för 2017.

– Hur många, och vilka, tåg som ska gå i Stockholm under 2018 bestäms senast den 22 september. Då vet man vad som kommer att hända under 2018, eller rättare sagt med start i mitten av december 2017, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Vill ha möte med regeringen

Enligt SL passerar ungefär 250.000 resenärer området kring Stockholms Central en vanlig vardag för att åka tunnelbana, pendeltåg och bussar. År 2030 beräknas upp mot 400.000 pendlare trafikera de olika spårbundna näten.

Nu kräver politikerna i landstinget att regeringen bjuder in till ett möte med alla berörda parter så att en högre kapacitet säkerställs.

– Med samma kapacitet som idag fortsätter pendlarna att plågas. Att inte genomföra nödvändiga åtgärder för att nyttja Citybanans potential skulle innebära ett resursslöseri som inte skådats sedan Hallandsåsen, säger Kristoffer Tamsons.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.