Det är forskargruppen Green Leap på KTH som tagit fram flera konkreta förslag på hur Stockholm ska kunna få flera att lämna bilen hemma och istället välja ett annat ressätt.
Forskarna föreslår bland annat en slags omvänd trängselskatt. Istället för att betala som bilister gör varje gång de åker in i staden skulle cyklister istället få betalt, fast inte i pengar, utan i poäng. Poängen skulle sedan kunna användas till exempelvis cykelservice som att laga punkteringar.
– Jag tror att man kan ha ett poängsystem paralellt med att man bygger ut infrastrukturen. Det rent tekniska, hur man ska mäta hur mycket man cyklar, är det minsta problemet. Det viktiga är att viljan att införa ett poängsystem finns, säger forskaren Teo Enlund till SVT Nyheter Stockholm.
”Betalningen” viktig symbolik
Forskarna vill också se över infrastrukturen med bättre cykelvägar, och tvåfiliga ”cykelmotorvägar”, där de som vill cykla fort håller sig i ena filen och de mer makliga cyklisterna i andra. De skulle också vilja att det blir tillåtet att ta med cykeln i kollektivtrafiken.
– Det behövs ett samlat grepp för att få folk att välja cykeln. Man kan inte ha det som idag när cykelbanor plötsligt tar slut mitt i en väg eller på trottoaren. Det behövs också bättre skyltning, säger Teo Enlund.