Till Svenska Dagbladet säger skolborgarrådet Lotta Edholm att de trånga skolgårdarna beror på att de nya bostadsområdena i Stockholm är felplanerade, eftersom man inte planerat in yta för skolor och skolgårdar redan från början. I efterhand blir det svårare att få plats för dem.
Exempelvis planeras en stor skola vid Trekanten i Gröndal, med en skolgårdsyta på cirka nio kvadratmeter per elev. Forskning och utredningar pekar mot att ytan bör vara 25 till 60 kvadratmeter per elev.
”Mindre fantasirik lek”
Att bygga små skolgårdar är framför allt ett Stockholmsproblem, men trenden finns i hela landet.
Det säger Fredrika Mårtensson, docent i miljöpsykologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.
– I dag bygger man tätare. Tidigare prioriterades behoven, och så letade man efter en plats och byggde utifrån dem. I dag gör man tvärtom, man börjar med att försöka hitta en plats. Det gör att vi håller på att förlora den typ av utomhuslek som funnits i tidigare generationer. Studier har visat att leken blir annorlunda, mindre fantasirik och mer vuxenstyrd, när skolgårdarna blir mindre och när man exempelvis tar hjälp av parker i stället.