– Vi ser att det finns andra hål att stoppa pengarna i. Vi behöver öka trafiksäkerheten för barnen vid skolor och en hel del annat. Vi ser också att stockholmarna visat att det är viktigt att köpa miljöbilar och då kanske vi inte behöver det här incitamentet, säger Ulla Hamilton (m), miljö- och trafikborgarråd.
Gratis boendeparkering för miljöbilar kostar staden 35 miljoner kronor om året och har blivit långt populärare än Stockholms stad räknade med. 2005 fanns det drygt tusen boendeparkeringstillstånd för miljöbilar, idag är det över fyratusen.
– Man förstör verkligen den medvetna satsningen på att få fram fler miljöbilar. Det har varit en succé, men vi behöver ännu fler på Stockholms gator så för mig är det oförståeligt, säger oppositionsrådet Yvonne Ruwaida (mp).
Hon ser nu en risk att fler slutar köpa miljöbil när de ska byta bil.
– Om man vill få in mer pengar skulle man kunna höja boendeparkeringen för de som inte har miljöbilar och de som har dubbdäck, säger Yvonne Ruwaida (mp).
– Jag tror inte att risken är så stor, för att jag tror att bakgrunden till ökningen av miljöbilar är ett genuint engagemang när det gäller de här miljöfrågorna. Men om det visar sig att det rasar får vi väl fundera över om det här var rätt åtgärd att göra, säger Ulla Hamilton (m), miljö- och trafikborgarråd.