Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör barnen på Svanberga skola berätta hur de skapade den virtuella, klimatsmarta staden i klippet. Foto: Tomas Blideman/SVT

Fritidsbarnens Minecraftvärld hyllas – vann klimattävling

Uppdaterad
Publicerad

Fritisbarnen på Svanberga skola skapade det mest klimatsmarta samhället och vann länsfinalen i Hackathon. Uppdraget var att skapa ett virtuellt, klimatsmart samhälle i spelet Minecraft.

– Jag grät många glädjetårar när vi fick höra att vi vunnit, säger Tyra Wallberg nio år.

Under höstterminen har fritisbarnen på Svanberga skola utanför Norrtälje tävlat mot skolor i hela landet för att skapa ett virtuellt klimatsmart samhälle. Syftet är att eleverna ska känna delaktighet i samhällsfrågor och lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap. 

– Det har varit jättekul att se eleverna jobba och testa nya saker, säger fritidsledaren Filip Kasesalu som har ansvarat för arbetet på skolan.

”Alla åker båt på kanaler”

Först skapade barnen sina idéer i material som gips och kartong för att sedan bygga sitt samhälle virtuellt i spelet Minecraft. En del av projektet har varit att få elever att arbeta kring frågor som hur ett samhälle kan förses med förnyelsebar energi och hur klimatsmarta transporter ska fungera.

– I vår stad åker alla båt på kanaler. De enda fordonen som använder bensin är räddningshelikoptern, berättar Tyra Wallberg.

”Intressanta lösningar”

På taken har husen solceller och mitt i staden finns det planteringar.

– Vi i juryn tyckte mycket om hur eleverna inkluderade alla samhällstjänster och tänkte mycket på självförsörjning och energi, det fanns många intressanta lösningar på transporter, säger Hanna Kreplin, klimatstrateg Region Stockholm.

Priset för vinsten i länsfinalen är 2 000 kronor till klasskassan samt en dag på Tom Tits Expriment. I hela landet har omkring 100 klasser deltagit och riksfinalen går av stapeln på fredag den 9 februari.

Fakta Hakathon

Tävlingen Hakathon arrangeras av Ung Företagsamhet och Svenska Science Centers och eleverna ska ta hänsyn till:

• Hur förser ni ert samhället med förnyelsebar energi?

• Hur bygger ni så energieffektiva byggnader som möjligt?

• Hur transporterar ni er i ert klimatneutrala samhälle?

• Hur tar ni hand om restprodukter och återvinner på ett smart och effektivt sätt?

• Hur skyddar ni lokala ekosystem i och kring ert samhälle?

• Vad har ni för krisberedskap i ert samhälle om det t.ex. blir torka, översvämningar, sko skogsbränder, eller om elen inte räcker till?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.