Fritt fram kalla Stockholm Fjollträsk

Uppdaterad
Publicerad

Marknadsetiska rådet (MER) fäller inte flygbolaget Fly Nordic för att i en annons i våras ha kallat Stockholm för Fjollträsk.

I sin bedömning konstaterar MER att det är tillåtet att skoja om åldersgrupper och folkslag i marknadsföring. Men det får inte göras på ett sätt som är missaktande, nedvärderande eller på något annat sätt diskriminerande, skriver Resumés nättidning.

När det gäller Fly Nordics annons anser MER att det är uppenbart att Fjollträsk användes som en skämtsam beteckning och att det är uteslutet att allmänheten uppfattade den som stötande eller diskriminerande.

Annonsen anmäldes av Mötesplats Östersund mot diskriminering som drivs av Röda korset och som skäl angavs att den underblåste den negativa fokuseringen på Stockholm som finns i Norrland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.