Foto: Sverigeförhandlingen

Fyra stora kollektivtrafikprojekt och 100.000 nya bostäder

Uppdaterad
Publicerad

Avtalen som förhandlats fram mellan staten och kommunerna i Stockholmsområdet innebär 100.370 nya bostäder, fyra kollektivtrafikprojekt och ett 30-tal cykelsatsningar.

Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan

  • Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Projektstart planeras till år 2022 och tunnelbanan kan öppnas för trafik år 2035.
  • Stockholms stad åtar sig att färdigställa 48.500 bostäder fram till år 2035. Stockholms stad åtar sig att genomföra tre centrala cykelbanor.
Tunnelbanan byggs ut

Spårväg syd

  • Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg i Huddinge kommun och Älvsjö i Stockholms stad. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Spårväg Syd planeras projektstarta 2024 och kan öppnas för trafik år 2034.
  • Huddinge kommun åtar sig att färdigställa 18.500 bostäder till år 2035 och att bygga sammanlagt 23 cykelobjekt. Cykelobjekten, som har en koppling till Spårväg syd, kommer byggas ut under perioden 2018–2027.

Roslagsbanans förlängning till City

  • Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till City. I och med detta läggs den sista delen in mot Östra station ner. Roslagsbanans förlängning projektstartar år 2026 och kan öppnas för trafik år 2038.
  • Täby kommun åtar sig att färdigställa 16.200 bostäder och att bygga ut fyra cykelbanor i anslutning till Roslagsbanan.
  • Vallentuna kommun åtar sig att färdigställa 5.650 bostäder.
  • Österåker kommun åtar sig att färdigställa 7.020 bostäder.
  • Stockholms stad åtar sig att färdigställa 500 bostäder.
  • Samtliga bostäder ska vara färdigställda till år 2035.

Tunnelbanestation Hagalund

  • Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av den nya tunnelbanelinjen till Arenastaden. Stationen kommer öppnas för trafik 2024.
  • Solna stad åtar sig att färdigställa 4.000 bostäder till år 2035.

Så finasieras kollektivtrafikprojekten

Kollektivtrafiksatsningarna beräknas kosta 25,1 miljarder kronor, varav staten står för knappt två tredjedelar av kostnaden, 15,9 miljarder. Av dessa 15,9 miljarder väntas trängselskatten stå för 7,5 miljarder, alltså nästan hälften av statens del av kostnaderna.

Kommunerna i Stockholmsregionen bidrar med drygt 24 procent (6,1 miljarder kronor) av investeringarna medan landstinget står för cirka 12 procent (3 miljarder kronor).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tunnelbanan byggs ut

Mer i ämnet