Gamla plastbåtar ett växande problem

Uppdaterad
Publicerad

En skrotningspremie på fritidsbåtar kan bli aktuellt om båtbranschen får bestämma. 60- och 70-talets massproducerade fritidsbåtar i plast börjar att bli föråldrade och nu varnar båtbranschen för att allt fler fritidsbåtsvrak kommer att förfula och skräpa ner naturen.

I takt med att fritidsbåtarna blir allt äldre och andrahandsvärdet har minskat snabbt, så befarar båtbranschen att fritidsbåtsvraken kommer att öka. 

– Det börjar bli ett problem att båtar står och blir förfulande och på sikt vara ett miljöproblem, säger Mats Eriksson, vd på Båtbranschens Riksförbund SweBoat.

Nedbrytningstid på 24.000 år

En fritidsbåt från 60-talet har en nedbrytningstid på 24.000 år men det är inte bara plasten som kan vara skadlig.

– Bland båtar finns det många ämnen som kan vara en fara. Det är dioxiner, plastpartiklar, pcb, flamskyddsmedel, bensin och olja. Det är ämnen som vi inte vill ha i miljön för då kommer de in i kretsloppet och hamnar i djur och människor, säger Thomas Johansson På Havs och vattenmyndigheten.

Dyrt för siste ägaren

Att skrota en båt från 1960-talet kostar mellan 5.000 kronor och 10.000 kronor, en kostnad som i dag hamnar hos den siste båtägaren. Vid skrotningen plockar man isär båten och sorterar bort miljöfarliga ämnen och båten återvinns till bland annat fjärrvärme. På Vegaklubben där alla har en båt från 60-talet pratar men inte så mycket om skrotning av båtarna, säger Bengt-Åke Fri.

– Vi pratar inte om det för båten har en själ. Det är precis som husdjur man pratar inte om att skrota ett husdjur, säger Bengt-Åke Fri.

Båtskrotspremie

Nu har båtbranschens riksförbund SweBoat tillsammans Båtskroten AB och Stena Recycling tagit fram en modell som ska minska skrotningskostnaderna. Nu ska modellen presenteras för riksdagens ledamöter med hopp om att ett statligt bidrag ska göra det billigare för sista båtägaren.

– Skrotning av fritidsbåtar kommer aldrig att komma igång på riktigt allvar om det inte blir någon stimulans med en båtskrotspremie eller bidrag till klubbar som kan samla in båtar och börja skrota, säger Mats Eriksson.

Många båtar i Stockholmsområdet

En tredjedel av landets alla fritidsbåtar finns i Stockholmsområdet och det är ont om båtplatser.

De gamla övergivna båtarna är inte bara fula även för båtklubbarna blir det extra belastning när båtarna blir övergivna och inte skrotade.

–Det är ju kostnad för klubbarna att göra sig av med båtarna och sen tar de plats för en massa andra båtar, säger Bengt-Åke Fri.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.