Följ med ner  i en nästan färdig tunnelbanehall inomhus vid Slussen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med på rundvandring i en nästan färdig bussterminal som ligger insprängd i Katarinaberget vid Slussen. Foto: SVT

Så blir nya bussterminalen vid Slussen

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Stockholm har fått en första rundtur i Katarinaberget, där bussarna till och från Nacka och Värmdö ska köra från och med april 2026.

– Det blir cirka 100 000 bussresor om dagen, säger Astrid Evang projektansvarig, trafikförvaltningen Region Stockholm.

Efter år av förseningar verkar nu målgången för bygget av bussterminalen i Katarinaberget vara i sikte. Och prognosen är att busstrafiken startar i april 2026.

Konstnären Gunilla Klingberg står för utsmyckningen i bussterminalen och har inspirerats av Södermalms industrihistoria och sidenväveri. Stengolvet på bilden har mönster som föreställer sidensjalar. Foto: Stockholms stad

Byggherren Stockholms stad ska lämna över anläggningen till SL, regionens trafikförvaltning i augusti/september. De kommer därefter äga, sköta och ansvara för säkerheten i bussterminalen.

– Det är ett komplext säkerhetsbygge, delvis på grund av att terminalen ska kunna trafikeras av gasbussar. Exempelvis är glaspartierna byggda för att kunna stå emot explosioner och kraftig brand, säger projektledaren för berg, Mathias Blomqvist, Stockholms stad.

Försenas och fördyras

Byggprojektet i Katarinaberget har fått hård kritik för att ha spräckt tidsplan och budgeten med flera miljarder kronor.

Bygget av terminalen kostar 5,7 miljarder, utöver det har Region Stockholm haft ytterligare kostnader och beräknar att den totala notan för bussterminalen blir cirka 6,5 miljarder kronor.

Bussarna kör in till och ut ur terminalen via en ramp vid Stadsgårdsleden i höjd med Fotografiska muséet. De som åker med Saltsjöbanan kommer få vänta till 2028 innan de kan ta tåget. Foto: Stockholms stad

Invigningen av bussterminalen har skjutits upp flera gånger. Senast i år. För de cirka 50 000 dagliga resenärer som åker till och från Nacka och Värmdö innebär det att de fortsatt får promenera mellan Slussen och den tillfälliga bussterminalen vid Stadsgårdskajen.

Trafikförvaltningen testkör i höst

Och trots att anläggningen blir klar i höst kommer busstrafiken börja rulla först 2026. Det beror bland annat på att SL måste testköra och trimma in tekniken. Dessutom ska lokaler och teknik besiktigas och godkännas av olika myndigheter.

Kan ni garantera att bussterminalen öppnar i april 2026?

– Det finns aldrig några garantier, men vi gör allt vi kan och planen är att bussar med resenärer ska rulla härifrån i april nästa år, säger Astrid Evang, trafikförvaltningens projektledare för bussterminalen.

Kostnaden för busstermianlen

Stockholms stad beräknar kostnaden till 5,7 miljarder kronor för bygget, inklusive entreprenads- och organisationskostnader.

Regionen har utöver det samfinansierade projektet bland annat haft kostnader för ersättningstrafik, driftskostnadsminskande investeringar. I kostnaden finns även en riskreserv. Den totala kostnaden för bussterminalen är cirka 6,5 miljarder kronor.

Källa: Stockholms stad/Region Stockholm

Säkerhet i bussterminalen

Säkerhetssystem ska upptäcka eventuellt gasläckage och/eller brand. Vid en eventuell brand finns kraftfulla sprinklersystem och en vattenreservoar i berget.

Om en utrymning skulle behöva ske finns även brandgasventilation för att säkerställa att utrymningsvägarna hålls fria från rök och brandgaser.

Vänthallens plattform har dubbeldörrar. Här är glaspartierna byggda för att kunna stå emot explosioner och kraftig brand,

Från körytorna finns det ett flertal utrymningsvägar, via vänthallen och via infartstunneln och särskilda utrymningsvägar.

Källa: Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Slussen

Mer i ämnet