När Essingeleden byggdes på 60-talet var den dimensionerad för 80.000 fordon per dygn. Idag passerar dubbelt så många, 160.000. Något som i högsta grad påverkar de boende på Kungsholmen vad gäller miljö och buller.
Nämnden är enig
Kungsholmens stadsdelsnämnd gjorde på tisdagen ett grävutspel. Nämnden är enig över partigränserna om att något måste göras. Det handlar om en drygt en kilometer lång sträcka, som politikerna vill glasa in, täcka över eller gräva ner.
Kungsholmspolitikerna har skickat ett brev till Vägverket med sina synpunkter. Men där är ärendet inte prioriterat.
Inte prioriterat
Vid den så kallade Stockholmsförhandlingen förra året, där staten och regionen, kom fram till olika prioriteringar för infrastrukturen fanns inte någon nedgrävning av Essingeleden med.
Här satsas istället bland annat på Norra länken som byggs just nu och förbifart Stockholm, en led mestadels under jord mellan Kungens kurva och Häggvik. Kungsholmspolitikerna får vänta.
-Man har ju redan exploaterat mycket på nordvästra Kungsholmen. Det byggs ju 10.000 bostäder.
Så nedgrävning är inte aktuellt?
-Nej inte de närmaste 15-20 åren, säger Robert Örtegren
sektionschef på Vägverket region Stockholm till ABC.