”Gräv ned Essingeleden”

Uppdaterad
Publicerad

Gräv ner Essingeleden! Det kräver politiker på Kungsholmen i Stockholm som tröttnat på buller och avgaser, men vägverket ger dem kalla handen.

När Essingeleden byggdes på 60-talet var den dimensionerad för 80.000 fordon per dygn. Idag passerar dubbelt så många, 160.000. Något som i högsta grad påverkar de boende på Kungsholmen vad gäller miljö och buller.

Nämnden är enig

Kungsholmens stadsdelsnämnd gjorde på tisdagen ett grävutspel. Nämnden är enig över partigränserna om att något måste göras. Det handlar om en drygt en kilometer lång sträcka, som politikerna vill glasa in, täcka över eller gräva ner.

Kungsholmspolitikerna har skickat ett brev till Vägverket med sina synpunkter. Men där är ärendet inte prioriterat.

Inte prioriterat

Vid den så kallade Stockholmsförhandlingen förra året, där staten och regionen, kom fram till olika prioriteringar för infrastrukturen fanns inte någon nedgrävning av Essingeleden med.

Här satsas istället bland annat på Norra länken som byggs just nu och förbifart Stockholm, en led mestadels under jord mellan Kungens kurva och Häggvik. Kungsholmspolitikerna får vänta.

-Man har ju redan exploaterat mycket på nordvästra Kungsholmen. Det byggs ju 10.000 bostäder.

Så nedgrävning är inte aktuellt?

-Nej inte de närmaste 15-20 åren, säger Robert Örtegren

sektionschef på Vägverket region Stockholm till ABC.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.