Grön våg för stadscyklister

Uppdaterad
Publicerad

Fler och fler tar cykeln till jobbet och många av Stockholms cyklister trampar över en mil eller längre för att ta sig till jobbet. I vår blir det trångt på cykelbanorna. Minst 150 000 cyklar i innerstaden en vanlig vardag räknar man med på Stockholms stads trafikkontor, enligt dn.se.

Stockholmaren ser många skäl till att välja cykeln som transportmedel på morgonen. Många anser det billigare, snabbare och som ett bra alternativ till vardagsmotion. Men i takt med att Stockholmaren blir mer miljö och hälsomedveten så ökar trycket på bra cykelbanor i stan.

??Det är väldigt trångt på flera ställen. Tegelbacken är värst. Men även vid Hornstull, Slussen och Strömbron, säger Krister Isaksson cykelplanerare på Stockholms stads trafikkontor till dn.se.

Politker och stadsplanerare är idag medvetna om att cyklisterna är en viktig del av trafikplaneringen. Men i dagsläget märks det mest i ord och planer.

En lösning för att underlätta cyklingen på Stockholms gator är att genomföra en så kallad grön våg för cyklister. Det innebär att trafikljusen är ställda så att cyklistströmmen på till exempel Götgatan söderut på eftermiddagen ska få grönt. Grön våg har hittills inneburit avsevärt bättre flyt i trafiken. Grön våg planeras nu förutom på Götgatan på Långholmsgatan och Strömbron. Det diskuteras också att låta cyklister köra mot enkelriktat på flera gator, uppger Krister Isaksson till dn.se.

Den cykelplan som togs fram 1998 skissade på en massiv utbyggnad av ett nät av cykelbanor och cykelfält. En hel del har förverkligats, men en hel del återstår.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.