Foto: Oscar Olsson/TT

Gröna Lund om Jetlineolyckan: ”All anledning att vara självkritiska”

Uppdaterad
Publicerad

Gröna Lund kommenterar nu Statens haverikommissions utredning efter sommarens dödsolycka med bergochdalbanan Jetline. Likt tidigare konstateras att en knäckt bärarm orsakade olyckan, och Gröna Lund säger nu att de har anledning att vara självkritiska.

Det var den 25 juni som tre personer föll ur åkattrationen Jetline på Gröna Lund. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.

Orsaken ska enligt Haverikommisssionen vara en knäckt bärarm.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Bärarmen sitter på undersidan av vagnen i form av ett ok med en hjulenhet på vardera sidan. Det är hjulenheterna som ska hålla fast tåget på rälsen.

Bärarmen brast först på höger sida i tågets färdriktning, vilket gjorde att hjulenheten på den sidan lossnade. Sedan hände samma sak på vänster sida. Följden blev två tvärnitar efter varandra och att vagnshjulen föll av.

Utredningen pågår fortfarande och det är ännu inte klarlagt varför bärarmen brast. Enligt Gröna Lund byttes bärarmen, som senare kollapsade, ut 2023.

Jetline håller stängt 2024

Gröna Lund skriver under fredagen, i ett pressmeddeland,e att de oavsett anledning till bärarmens kollaps kan konstatera att den kollapsat och därför har all anledning att vara självkritiska.

Jetlines framtid är ännu inte bestämd, men bergochdalbanan kommer vara fortsatt stängd hela 2024.

Gröna Lund skriver också att de efter olyckan identifierat förbättringsområden i sin egen verksamhet. Bland annat ökad noggrannhet, tydlighet, insyn och kontroll av hela tillverkningskedjan vid leverantörsbeställningar.

Haverikommissionens slutrapport förväntas bli klar i maj-juni 2024.

Så förklarar Statens haverikommission olyckans orsak:

Bild på Jetline och Haverikommissiones direktör

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Arkiv/SVT

Så säger gröna lund om jetline och underhållet

Jetline

Jetline invigdes 1988 på Gröna Lund (tillverkare: Zierer). Banan är 800 meter lång och har fem olika tåg. Varje tåg består av sju vagnar, med två sittplatser i varje vagn. Tågens främre bärarmar från 1988 har suttit på samtliga tåg fram till 2022, då den främre bärarmen byttes ut på ett av tågen. Under 2023 byttes ytterligare ett tågs främre bärarm ut, den som senare kollapsade.

Tekniskt underhåll

Jetline, tillsammans med alla andra attraktioner, inspekteras på årlig basis av oberoende ackrediterat besiktningsföretag. Tekniskt underhåll av attraktionen sker därefter på daglig-, vecko- och månadsbasis av Gröna Lunds tekniska personal. Om man vid kontrollerna upptäcker tekniska avvikelser så åtgärdas dessa. Om teknisk avvikelse upptäcks som kräver större åtgärder så ställs attraktionen eller vagnarna av till dess att avvikelsen är åtgärdad.

Reservdelar

Reservdelar till olika attraktioner beställs både från attraktionens tillverkare och från andra leverantörer. Men enligt Gröna lund har alla delar gemensamt att de måste tillverkas efter originaltillverkarens tillverkningsritning och de specifikationer och krav som finns angivna där.

Källa: Gröna lund

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Mer i ämnet