Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Statens haverikommissions generaldirektör John Ahlberk om den pågående utredningen kring dödsolyckan på Gröna Lund i somras. Foto: Arkiv/SVT

Knäckt bärarm bakom Jetline-olyckan på Gröna Lund

Uppdaterad
Publicerad

En knäckt bärarm på tågets främre vagn gjorde att bergochdalbanan Jetline spårade ur vid dödsolyckan på Gröna Lund i somras. Det uppger åklagaren i ett pressmeddelande under onsdagen.

Bärarmen sitter på undersidan av vagnen i form av ett ok med en hjulenhet på vardera sidan. Det är hjulenheterna som ska hålla fast tåget på rälsen.

Bärarmen brast först på höger sida i tågets färdriktning, vilket gjorde att hjulenheten på den sidan lossnade. Sedan hände samma sak på vänster sida. Följden blev två tvärnitar efter varandra och att vagnshjulen föll av.

– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen, i en intervju till Ny Teknik.

Hade kanske klarat sig med vanliga bilbälten

Tre personer föll ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.

– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger Jarlås.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eliaz satt i berg- och dalbanan – se hans film från vagnen som fastnade Foto: Eliaz

Endast någon månad gammal

Eftersom bara en av den främre vagnens två bärarmar gick sönder spårade vagnen inte ur helt. Den knäckta bärarmen var ny och bara använd någon månad, enligt åklagaren.

– Vi vet vad som hände men fortfarande inte varför det kunde hända. Jag väntar på resultat från tekniska undersökningar som ännu inte är klara, säger Christer B Jarlås.

Olyckan inträffade den 25 juni. Varken polisens eller Haverikommissionens utredning är i mål än. Fler tekniska undersökningar återstår. Haverikommissionens slutrapport väntas i maj eller juni.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.