Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Fredrik Persson, TT arkiv

Säkerhetsexperten: Inte första dödsolyckan för Jetline-konstruktören

Uppdaterad
Publicerad

Olyckan som inträffade på Gröna Lund i midsommarhelgen föregicks av andra olyckor där samma företag, Schwarzkopf, står för konstruktionen. Den amerikanska säkerhetsexperten Ken Martin tror att det kan finnas ett samband mellan händelserna:  

– Det är alldeles för många olyckor för att bara säga “sånt händer”.

Ken Martin arbetar med att inspektera nöjesattraktioner utifrån ett säkerhetsperspektiv och har varit aktiv i branschen i 30 år. Han har studerat flera olycksfall och menar att de ofta skiljer sig från varandra. I fallet med Jetline finns dock en gemensam nämnare med tidigare fall.

Berg-och-dalbanan “Jetline” är konstruerad av det numera nerlagda företaget Schwarzkopf. Två berg-och-dalbanor av samma konstruktör i andra länder har drabbats av liknande olyckor, där människor dött. 

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

– Det är sannolikt ett strukturellt fel, säger Ken Martin.

Dödsolyckorna i Mexiko och Kanada

I Mexiko skedde en olycka 2019, där den bakersta vagnen på en berg-och-dalbana spårade ur och människor föll ner på marken, varav två personer dog. Även i Kanada skedde en liknande olycka 1986, där ett tåg delvis spårade ur och tre personer miste livet.

Förutom att det är samma företag som stått bakom designen på de olycksdrabbade berg-och-dalbanorna finns likheten att hjulen lossnat och att tåget delvis spårat ut.

– I det här fallet har vi flera olyckor i olika länder. Det tyder på att problemet ligger hos bygget i sig, säger Ken Martin. 

Schwarzkopf har ritat närmare 150 berg-och-dalbanor runt om i världen. Jetline är byggd efter Schwarzkopfs design, och Schwarzkopf räknas som berg-och-dalbanans konstruktör. Den är däremot tillverkad av företaget Zierer.

Har inte skett över en natt

Ken Martin understryker att det finns flera faktorer som bidrar i de flesta olyckor som sker på nöjesparker. Det kan till exempel vara personalens agerande, bristande kontroller av attraktionerna och beteenden hos den som åker. Han menar att en ordentlig utredning måste slå fast orsakerna, men tror inte det inträffade beror på en engångsföreteelse.

– Jag kan säkert säga att den här olyckan ser ut att ha skett över tid och inte över en natt, säger han.

Haverikommissionen känner till att Schwarzkopf står bakom konstruktionen vid andra dödsolyckor och uppger att de kommer att kolla närmare på det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jetline spårade ur – olycka på Gröna Lund

Mer i ämnet