Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se hur Stockholms stad reagerar på Christan Landgrens nya app. Foto: Erik Lejdelin/SVT

Han utmanar Skolplattformen med egen app: ”Något behövde göras”

Uppdaterad
Publicerad

Stockholms stads hårt kritiserade Skolplattform har fått många föräldrar att se rött. Brommabon Christian Landgren stod inte ut längre utan valde att bygga en egen app.

– I ren frustration kände jag att något behövde göras, säger Christian Landgren.

Skolplattformen är det it-system som används för bland annat elevadministration av Stockholms stad. Det innebär att både lärare, elever och föräldrar på Stockholms stads skolor har tillgång till den. Men det har riktats kritik mot plattformen sedan starten och Datainspektionen konstaterade i november i en granskning att den har ”allvarliga brister”.

Christian Landgrentröttnade på att gnälla på Skolplattformen och satte sig under julhelgen vid datorn och började programmera en egen app.

– Med tanke på hur mycket pengar och tid de lagt på det här och hur lätt det var för mig så är det konstigt att de inte åtgärdat det här snabbare, säger föräldern Christian Landgren.

Appen hämtar all information från Skolplattformen och den lagrar inte någon egen information. Priset för appen kommer att vara tio kronor.

– Jag har sett många bra appar och idéer som dör ut eftersom det inte är någon som vill syssla med underhåll och uppdateringar. Vill man ha en stabil lösning som håller, så måste man ta betalt, säger han.

Se videon för att höra hur Stockholms stad reagerar på Christian Landgrens app.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer