Affärerna går dåligt för många av handlarna som inrymts i glaspaviljongerna på Sergels torg. Idag lämnar de in en skrivelse till VD:n med klagomål gällande hyrorna, utformningen av handelsbodarna och bristande marknadsföring.
Mats Yngve har hyrt en plats på Sergels torg för 100.000 kronor för de drygt fyra veckorna och med den låga kundtillströmningen undrar han nu hur det ska gå runt.
– Om vi ska få det att gå ihop måste vi jobba dygnet runt den tid som är kvar, säger han.
Han och många av de andra handlarna är missnöjda med vad arrangören City i Samverkan utlovat och hur verkligheten ser ut.
– Husen är inte genomskinliga som vi trodde de skulle vara så folk kan inte se in på våra varor, dessutom får vi inte ställa ut vår skylt, säger Mats Yngve.
Mer marknadsföring
City i Samverkans VD Per Eriksson säger att det är tråkigt att handlarna är missnöjda och menar att City i Samverkan har ett lika stort intresse som handlarna av att marknaden ska gå bra.
– Vi har satsat massor på det här och är väldigt nöjda med resultatet, säger Per Eriksson.
Han menar att man försöker hjälpa de handlare som inte tycker att de fått det som utlovats. Bland annat har de tagit fram en handlingsplan för mer marknadsföring.
Mats Ingves tycker att det är orimligt att man efter tio dagar av en fyra veckor lång hyresperiod tar fram en handlingplan.
– Vi blir ju försöksdjur för det här och för vissa handlare kan det innebära konkurs, säger han.