Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vid korsningen mellan Surbrunnsgatan respektive Hagagatan samt Döbelnsgatan och Tulegatan anläggs genomgående gångbanor vilket innebär väjningsplikt för fordon som korsar gångbanorna. Foto: Stockholm stad

Stockholms första cykelgata – ”Här blir bilisterna gäster”

Uppdaterad
Publicerad

Det planeras för en 900 meter lång röd cykelgata på Surbrunnsgatan i Vasastan. Här ska cyklister ha företräde och bilarnas hastighet anpassas efter cyklisterna.

– Bilisterna kör på cyklisternas villkor och är gäster på cykelgatan, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i Stockholms stad.

Efter en lagändring kan kommuner numera markera ut särskilda cykelgator. Det innebär bland annat att det är cyklisternas fart som styr tempot på gatan. Inspirationen kommer från  flera andra europeiska länder bland annat Nederländerna där cykelgatan funnits länge, förklarar borgarrådet.

– Smala gator, där det inte finns plats för cykelbanor, är utmärka cykelgator. Inte minst för att öka trafiksäkerheten, säger Lars Strömgren (MP).

Surbrunnsgatan är utpekad som ett av stadens huvudcykelstråk i den långsiktiga cykelplan som Stockholm stad följer.

Så mycket har Stockholm betalat för cykeltrafik

Kostnaden för den nya röda cykelgatan beräknas bli 23 miljoner kronor. Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) är kritisk till inrättandet av en cykelgata i centrala Stockholm.

–Det är upplagt för längre bilköer, oavsett om du har elbil eller inte. Tänker man på konsekvenserna, eller är man bara ute efter att hindra människor från att ta bilen vid varje givet läge, säger Dennis Wedin (M).

Beslut ska fattas i trafiknämnden den 16 februari och cykelgatan är tänkt att vara klar innan årets slut.

Se hur nya cykelgatan ska se ut och vart den ska gå – i videon.

Det här gäller på en cykelgata

  • Fordon får inte köras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
  • Den högsta tillåtna hastigheten märks ut med vägmärke.
  • Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
  • En förare som kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
  • En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.
  • En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.
  • Elsparkcykel klassas som cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen.

Källa: Transportstyrelsen och Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.