Här dansar över hundra barn in julen på Nordiska museet

Publicerad

Tidigare i veckan samlades elever från Kungsholmens grundskola, Storkyrkoskolan och Gamla stans dansskola i Stockholm för att dansa in julen tillsammans.

Sammanlagt var över 110 elever med och dansade in julen framför Gustav Vasastatyn på Nordiska museet. Elever från Kungsholmens grundskola och Storkyrkoskolan dansade tillsammans med danselever från Gamla stans dansskola .

– Det var jättekul att dansa. Jag hittade egentligen inte den jag skulle dansa med, men sedan så hittade jag någon annan som jag kunde dansa med istället, säger Sonja Olofsson, 8, som var med och dansade.

Dans i skolan

Stiftelsen Institutet Dans i skolan, som arrangerade juldansen, har till uppgift att främja dans i skolan och inspirera kommuner och skolor.

– Dansen finns som inslag i ämnet idrott och hälsa, men då handlar det om den sociala aspekten av dans. Dansa som uttrycksform och konstform borde man få göra på samma sätt som man får måla eller musicera, säger Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik och verksamhetschef för Institutet Dans i skolan.

Varför är just dans så bra?

– Alla gillar inte det traditionella idrottandet och i dansen rör man inte bara sig, man utvecklar också fantasi och inlevelse. Det är ett lustfyllt sätt att samarbeta på, säger hon.

Satsning på daglig rörelse

Förra året togs ett beslut av Stockholms stad om en särskild satsning på daglig rörelse i Stockholms skolor. Beslutet innebär att alla skolor i staden får möjlighet att arbeta för att eleverna ska genomföra fysisk aktivitet i 60 minuter per skoldag under 2018.

– När Stockholms stad säger 'mer rörelse i skolan' säger vi 'mer dans i skolan', säger Cecilia Björklund Dahlgren.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer